Przedsiębiorca musi przyjąć od konsumenta wadliwą rzecz
Sprzedawca, jako profesjonalna strona transakcji, ma obowiązek przestrzegać praw, jakie przepisy przyznają kupującym. Dotyczy to zwłaszcza zgłaszanych reklamacji towarów i usług
Już w momencie zawarcia z konsumentem umowy przedsiębiorca przejmuje odpowiedzialność za towar bądź usługę. Jeśli okażą się one niezgodne z umową, konsument będzie miał prawo do reklamacji, a przedsiębiorca obowiązek jej przyjęcia i rozpatrzenia.
Oczywiście dotyczy to wyłącznie sytuacji, gdy reklamowany towar ma wady. Jeśli konsument chce zwrócić towar do sklepu tylko dlatego, że się rozmyślił, przedsiębiorca nie musi go przyjmować (choć oczywiście może – takie zachowanie będzie z pewnością stanowiło ukłon w stronę konsumenta i wpływało na budowanie pozytywnych z nim relacji).
Nieco inaczej wygląda zwrot towaru w przypadku, gdy przedsiębiorca prowadzi sprzedaż przez Internet. Wtedy w każdym przypadku musi respektować przysługujący konsumentowi dziesięciodniowy termin na odstąpienie od umowy (konsument może to zrobić bez podawania powodu, przedsiębiorca zaś musi przyjąć towar i zwrócić otrzymane pieniądze).
Kiedy dojdzie do niezgodności
Gdy do przedsiębiorcy wraca niezadowolony klient i chce zwrócić towar, bo twierdzi, że jest niezgodny z umową i zapewnieniami, jakie otrzymał w chwili zakupu, to nie ma on wyjścia – musi przyjąć towar. Obowiązek taki przedsiębiorca ma nawet wtedy, gdy towar nie posiada wad fizycznych, ale nie ma właściwości, o których klient był zapewniany.
Przykładowo przedsiębiorca, sprzedając zegarek, zapewniał,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta