Grosz do grosza
Gdy rosną koszty i topnieją marże przewoźników, liczy się każdy zarobiony eurocent na kilometrze
Robert Przybylski
Niektórzy przewoźnicy wyliczają, że najtańszą w eksploatacji ciężarówką jest Renault Premium. Inni przysięgają na nowego Mercedesa Actrosa, który z silnikiem Euro V spala o 3 – 4 procent paliwa mniej od poprzedniej wersji. Sposobem jest zmniejszenie wydatków na paliwo jest zastąpienie oleju napędowego, np. gazem ziemnym.
Pomorski producent przetworów mlecznych Jagr, który sam rozwozi swoje produkty, używa 6 Iveco Daily na CNG. – Zakup tych samochodów był opłacalny, mimo że są droższe o ok. 15 proc. od diesli – przekonuje odpowiadający za flotę Jagr Grzgorz Langowski. – Koszty paliwa są o 25 procent niższe od wersji z silnikami wysokoprężnymi. Nie ma także problemów z serwisem i użytkowaniem, mimo że najstarszy z nich ma 4 lata. Auto sprawnie działało także podczas 25-stopniowych mrozów – zapewnia. Samochody Jagr jeżdżą po województwie pomorskim i 300-kilometrowy zasięg w zupełności wystarcza. – Także tankowanie jest proste, tym bardziej, że korzystamy ze stacji na terenie zajezdni autobusowej, która jest tuż obok nas – podkreśla Langowski.
Iveco...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta