Z powietrza na wodę
Na globalnych rynkach klienci szukają najtańszych połączeń i przenoszą ładunki z samolotów do kontenerów morskich, w których coraz więcej jest oferty drobnicowej. Zła wiadomość jest taka, że frachty morskie poszły w ostatnich miesiącach ostro w górę
Robert Przybylski
Światowy rynek przewozów lotniczych wart był w 2011 roku 69 mld dol. i w tym powiększy się do 72 – 73 mld. W tym samym okresie tonaż wzrośnie z 47,6 mld ton do 48,5 – 48,6 mld ton, przewiduje IATA. W Europie jednak linie lotnicze tracą – w tym roku łącznie od 0,6 do 1,9 mld dol. Mniej jest także przesyłek. Dane IATA za pierwszy kwartał tego roku generalnie wskazują na tendencję spadkową w cargo. Dla przykładu w Europie, w porównaniu z analogicznym okresem w zeszłym roku, spadek wyniósł 4,9 proc. – Trzeba pamiętać, że w każdym z krajów dane te różnie się kształtują, co zależy od ich sytuacji ekonomicznej. Jeśli spojrzymy na ruch cargo z punktu widzenia naszego biznesu w Polsce, to sytuacja wygląda dużo bardziej optymistycznie. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy odnotowaliśmy dwucyfrowy wzrost liczby przesyłek, przy czym w eksporcie był on ponadtrzykrotnie wyższy niż w imporcie. Z kolei, jeśli spojrzymy na ładunki cargo pod kątem wagowym, to okazuje się, że w ciągu pierwszych pięciu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta