Prezes nie musi być pracownikiem
Z osobą powołaną do zarządu nie trzeba zawierać odrębnej umowy. Sama uchwała właściwego organu tworzy stosunek organizacyjny między spółką a członkiem jej władz. Niezależnie od tego strony mogą podpisać umowę o pracę lub zlecenie.
- W jakiej formie należy uregulować zasady współpracy między spółką a członkiem jej zarządu? Czy konieczna jest umowa o pracę lub inna, czy wystarczy uchwała właściwego organu powołująca do pełnienia funkcji w zarządzie? - pyta czytelnik.
Zarząd prowadzący sprawy i reprezentujący spółkę na zewnątrz to organ obligatoryjnie występujący w formach kapitałowych – w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością oraz akcyjnej. Zgodnie z art. 97 kodeksu spółek handlowych w spółce partnerskiej także wolno powierzyć zarządowi prowadzenie spraw spółki i jej reprezentację.
W polskim prawie członkami zarządu mogą być wyłącznie osoby fizyczne. Jeśli umowa lub statut spółki nie zawierają szczególnych postanowień, to w spółce z o.o. osoby te powołuje się uchwałą zgromadzenia wspólników, a w spółce akcyjnej robi to rada nadzorcza.
Bez automatu
Powołanie do pełnienia funkcji powoduje powstanie stosunku organizacyjnego między spółką i tą osobą. Funkcjonuje on na mocy kodeksu spółek handlowych, który reguluje zarówno zasady powoływania, odwoływania członków zarządu, jak i reguły ich odpowiedzialności. Jeśli członka zarządu powołuje uprawniony organ spółki, nie powoduje to jednocześnie nawiązania stosunku...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta