Kompetencje urzędu antymonopolowego
Ochrona konkurencji, konsumentów i dbanie o rozwój uczciwej współpracy i rywalizacji pomiędzy firmami – to podstawowe zadania stojące przed prezesem państwowej instytucji
Dbanie o to, aby przedsiębiorcy nie nadużywali pozycji dominującej, nie dokonywali w dowolny sposób fuzji i przejęć, nie wprowadzali na rynek produktów zagrażających życiu lub zdrowiu oraz nie naruszali interesów konsumentów należy do podstawowych zadań Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Innymi słowy kompetencje tego urzędu można uznać za te związane z kształtowaniem polityki antymonopolowej oraz polityki ochrony konsumentów.
W celu ich realizacji urzędowi przysługuje szereg uprawnień, w tym w szczególności prawo dokonywania kontroli w firmach, co do których istnieje podejrzenie, że są na bakier z przepisami. Czego zatem może się spodziewać przedsiębiorca, gdy do takiej kontroli dojdzie i jakie ma uprawnienia? Na mocy art. 47 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (DzU z 2007r. nr, 50 poz. 331 ze zm.) postępowanie przed UOKiK może być prowadzone jako postępowanie wyjaśniające, postępowanie antymonopolowe lub postępowanie w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.
Chociaż każde z nich ma swoją specyfikę, głównie ze względu na cel ich prowadzenia, czyli tego, co mają wyjaśnić, to sam przebieg i uprawnienia urzędu są podobne. I tak, przede wszystkim należy wskazać, że na podstawie art. 50 przedsiębiorcy są zobowiązani do przekazywania wszelkich koniecznych informacji i dokumentów na żądanie urzędu. Należy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta