Gdy wynagrodzenie jest wypłacane w ratach
Zdarza się, że pracodawca przekazuje pracownikowi pensję w częściach. Aby prawidłowo wyliczyć zaliczkę, powinien każdą kolejną transzę uposażenia rozliczać w danym miesiącu łącznie z kwotą przelaną wcześniej, a więc narastająco.
Zasadą jest, że jeśli pracodawca wypłaca wynagrodzenie w ratach np. dwóch czy trzech w tym samym miesiącu, to powinien od każdej wypłaty pobrać zaliczkę na podatek, składki na ubezpieczenie społeczne i na ubezpieczenie zdrowotne.
Jeżeli kolejne wynagrodzenie będzie rozliczane z uwzględnieniem poprzedniej wypłaty narastająco i potem pomniejszane o wypłatę poprzednią, to zaliczka na podatek i składki ubezpieczeniowe będą obliczone prawidłowo, tj. od sumy wypłat dokonanych w danym miesiącu.
W praktyce pracodawca wypłaca część wynagrodzenia w kwocie netto, a na koniec miesiąca oblicza od wynagrodzenia brutto zaliczkę na podatek. Każdorazowe obliczanie zaliczki na podatek jest konieczne, jeśli pracodawca nie wie, czy jeszcze będzie w stanie wypłacić jakieś wynagrodzenie w danym miesiącu.
Przykład
KOSZTY I KWOTA WOLNA przysługują tylko RAZ
Pan Jan Nowakowski prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie handlu artykułami przemysłowymi. Zatrudnia pracownika na umowę o pracę. Pan Jan miał trudną sytuację finansową i wypłacił pracownikowi wynagrodzenie za grudzień 2013 roku w ratach. Pierwszą ratę w wysokości 800 zł wypłacono 10 stycznia 2014 roku, drugą ratę 600 zł wypłacono 20 stycznia 2014 roku, a trzecią ratę 400 zł wypłacono 31 stycznia 2014 r.
Aby prawidłowo wyliczyć zaliczkę, należy każdą kolejną wypłatę wynagrodzenia rozliczać w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta