Więcej pomocy dla firm za granicą
Rząd obiecuje wzmocnienie dyplomacji ekonomicznej. Przedsiębiorcy odpowiadają: do tej pory kończyło się na deklaracjach.
Wyzwaniem jest podwojenie do 2020 r. liczby polskich eksporterów, których dzisiaj jest 20 tys. – uważa wicepremier Janusz Piechociński, minister gospodarki. Dlatego jego resort i Ministerstwo Spraw Zagranicznych (MSZ) zapowiadają rozkręcenie promocji polskiej gospodarki za granicą. Przedsiębiorcy otrzymają wsparcie naszych dyplomatów, obiecują politycy i urzędnicy. Dla eksporterów i inwestorów szukających nowych rynków zorganizują misje gospodarcze. – Dla bezpieczeństwa polskiej gospodarki potrzebne jest otwarcie na świat – podkreśla Janusz Piechociński.
Z informacji MSZ wynika, że na zagraniczne rynki chce wchodzić coraz więcej polskich firm. Tylko w ubiegłym roku polskie placówki zagraniczne udzieliły ponad 75 tys. odpowiedzi (ok. 200 dziennie) na zapytania skierowane przez przedsiębiorców.
Tymczasem udział eksportu w polskim PKB systematycznie rośnie: jeśli w przedkryzysowym roku 2007 wynosił 32,7 proc., to w 2012 wzrósł do 37,6 proc., a po trzech kwartałach ubiegłego roku sięgał już 40,7 proc. W całym 2013 r. wartość polskiego eksportu wyniosła 152,8 mld euro i była o 6,5 proc. wyższa niż rok wcześniej.
Rynki z perspektywą
O ile możliwości zwiększania eksportu do krajów unijnych, których gospodarki nie rosną szybko, są bardzo...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta