Zarobki z fabryki potwierdzi inna firma
ŚWIADCZENIA | Następca prawny byłego pracodawcy musi wydać dokumenty niezbędne do ustalenia prawa do emerytury lub renty.
- Pracownik niedługo ukończy powszechny wiek emerytalny i ma zamiar złożyć w ZUS wniosek o emeryturę. W latach 1995–2004 pracował w przedsiębiorstwie państwowym, osiągając stosunkowo wysokie zarobki, które chciałby wskazać do podstawy wymiaru świadczenia. Przedsiębiorstwo to w 2006 r. przekształciło się w spółkę prawa cywilnego. Czy ma prawo zwrócić się do niej, jako następcy prawnego byłego zakładu, o wydanie dokumentacji niezbędnej do ustalenia prawa do emerytury? – pyta czytelnik.
Obowiązki pracodawcy (następcy prawnego) wobec pracownika w postępowaniu emerytalno-rentowym określają:
- art. 231 kodeksu pracy,
- ustawa z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (tekst jedn. DzU z 2013 r. nr 228, poz. 1440),
- rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 11 października 2011 r. w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe (DzU nr 237, poz. 1412).
Przejęcie zakładu lub likwidacja
W myśl art. 231 k.p. w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Jeżeli np. pracownik utracił wydane świadectwo...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta