Kolej na konkurencję na kolei
Pasażerskie przewozy kolejowe będą otwarte na unijną konkurencję. Parlament Europejski zapalił dla niej zielone światło.
Bruksela po raz czwarty liberalizuje europejską kolej. Tym razem otwarte zostaną przewozy pasażerskie, do tej pory chronione przed konkurencją zagraniczną. Przegłosowany w czwartek przez eurodeputowanych pakiet sześciu rozporządzeń przewiduje wpuszczenie konkurencji na tory w całej UE od grudnia 2019 r.
– Mamy 28 praktycznie zamkniętych rynków kolejowych. Koleje są ostatnim rodzajem transportu, gdzie nie ma pełnej unijnej konkurencji. To się teraz zmieni – mówi „Rz" Bogusław Liberadzki, eurodeputowany SLD. Faktycznie, choć nie ma takiego wymogu na poziomie unijnym, całkowicie otwarte są rynki szwedzki i brytyjski, a częściowo – niemiecki, austriacki, włoski, czeski i holenderski.
– Polskie koleje mają sześć lat na przygotowanie się na to – dodaje poseł Liberadzki. Nowy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta