Nagroda bywa kłopotliwa
VAT | Przyznawanie kontrahentom premii pieniężnych to bardzo dobry instrument intensyfikujący sprzedaż. Niemniej ich podatkowe rozliczenie nadal budzi wiele wątpliwości.
Magdalena Jaworska
Jednym z najpopularniejszych pieniężnych bonusów sprzedażowych są tzw. premie ilościowe udzielane kontrahentom bezpośrednim (kupującym). Polegają na przyznaniu gratyfikacji pod warunkiem, że kupujący przekroczy w ustalonym okresie rozliczeniowym określoną wartość zakupów netto. Premia taka nie odnosi się więc do konkretnej transakcji sprzedaży. Jest de facto nagrodą za osiągnięcie rezultatu w postaci zrealizowania w danym okresie rozliczeniowym ustalonego poziomu obrotu. Wielkość takiej premii może zostać uzgodniona, w zależności od woli stron, jako procent od wartości sprzedaży bądź w stałej kwocie.
Kolejnym warunkiem, którego spełnienie może powodować przyznanie premii pieniężnej, jest terminowe regulowanie należności przez klientów bezpośrednich.
Dzięki uchwale NSA...
W przeszłości podatnicy mieli duże problemy z prawidłowym rozliczeniem VAT w tego typu płatnościach. Zarówno sądy administracyjne, jak i organy podatkowe zajmowały rozbieżne stanowiska. Premie pieniężne z tytułu osiągnięcia określonej wielkości sprzedaży traktowane były albo jako wynagrodzenie za usługę, rabat obniżający podstawę opodatkowania VAT albo czynność obojętna z punktu widzenia VAT.
Ostatecznie sprawę przesądziła uchwała NSA z 25 czerwca 2012 r. (I FPS 2/12) oraz wydana następnie interpretacja ogólna ministra finansów z 27...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta