Czy katalog może się stać prezentem
ZASADY | Drukowane materiały reklamowe nie funkcjonują już jako samodzielna kategoria towarów, których nieodpłatne przekazanie nie wymaga, po spełnieniu określonych warunków, zapłaty VAT. W praktyce ciągle są źródłem problemów.
Marcin Szymankiewicz
Od 1 kwietnia 2013 r. nieodpłatne przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych nie jest wymienione w art. 7 ust. 3 ustawy o VAT. W tym przepisie ustawodawca wskazał wyjątki od opodatkowania nieodpłatnych dostaw towarów. Porównajmy, jak się zmieniły te przepisy >patrz tabela.
Jak zatem widzimy, od 1 kwietnia 2013 r. ustawodawca nie wymienia już drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych jako samodzielnej kategorii towarów, których nieodpłatne przekazanie w warunkach określonych w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT nie powoduje konieczności zapłaty VAT.
Ustawa nie mówi, jak rozumieć
Ustawa o VAT nie zawiera definicji pojęcia „drukowane materiały reklamowe i informacyjne". Organy podatkowe uznają za zasadne posłużenie się definicjami słownikowymi i potocznym rozumieniem tego określenia. Według Internetowego Słownika Języka Polskiego (http://www.sjp.pwn.pl):
- reklama to:
1. „działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług",
2. „plakat, napis, ogłoszenie, krótki film itp. służące temu celowi";
- informacja to m.in. „wiadomość o czymś lub zakomunikowanie czegoś";
- drukować oznacza: ...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta