Jakie są zasady lokalizowania billboardów w mieście
ŁAD PRZESTRZENNY | Jeśli nośnik reklamy zostanie uznany za obiekt małej architektury, to na jego usytuowanie w miejscu publicznym wymagane jest zgłoszenie.
Reklamy zewnętrzne, w tym wielkoformatowe, są dziś stałym elementem krajobrazu miejskiego. O niektórych z nich było szczególnie głośno w związku z lokalizacją obejmującą np. elewację Domu Towarowego Smyk bądź Dworca Centralnego. Mimo powszechnej opinii o chaosie planistycznym dotyczącym reklamy zewnętrznej istnieją przepisy regulujące jej lokalizację. Nie ma jednak w tym zakresie kompleksowego unormowania.
Reklama zewnętrzna jest lubiana przez reklamodawców. Pozwala na dotarcie do dużej grupy odbiorców przy relatywnie niskiej cenie. Jednak zarzuca się jej – przede wszystkim reklamie wielkoformatowej – szpecenie publicznej przestrzeni miast i wjazdów do nich.
Co mówią przepisy
Obecnie są przepisy prawne, które pozwalają regulować jej lokalizację. Nie wchodząc w szczegóły, należy podkreślić, że lokalizując reklamę zewnętrzną, trzeba mieć na uwadze przepisy ustawy – Prawo budowlane z 7 lipca 1994 r. ( dalej: p.bud.). Reklama zewnętrzna może być bowiem:
- budowlą (art. 3 pkt 3 p.bud.);
- obiektem małej architektury (art. 3 pkt 4 p.bud.);
- tablicą lub urządzeniem reklamowym, o których mowa w art. 29 ust. 2 pkt 6 p.bud.
Zakwalifikowanie nośnika reklamy do jednej z powyższych grup ma istotne konsekwencje w zakresie procedury jego lokalizacji.
Jako budowla...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta