Za co odpowiadają przedsiębiorcy prowadzący hotele
Hotelarz jest ustawowo zobowiązany do zorganizowania przechowalni pieniędzy, papierów wartościowych i innych cennych przedmiotów.
Zakładając i prowadząc hotel, należy pamiętać o podstawowych regułach odpowiedzialności związanych z tego rodzaju działalnością. Zasady te określone zostały w art. 846–852 kodeksu cywilnego.
Zgodnie z podstawową zasadą przedsiębiorca utrzymujący zarobkowo hotel odpowiada za utratę lub uszkodzenie rzeczy wniesionych przez osobę korzystającą z usług hotelu – gościa. Odpowiedzialność ta jest jednak wyłączona w przypadku, gdy szkoda wynikła z właściwości samej rzeczy wniesionej lub powstała na skutek działania siły wyższej. Właściciel hotelu nie będzie ponosił odpowiedzialności również wtedy, kiedy szkoda powstała z wyłącznej winy poszkodowanego albo osoby, która mu towarzyszyła, odwiedzała go lub dla niego pracowała.
Należy pamiętać, że odpowiedzialność, o której piszemy, ma charakter ustawowy, a więc wiąże bez względu na to, czy strony zawarły ze sobą jakąkolwiek umowę czy też nie. Podstawową przesłanką jest bowiem wniesienie rzeczy do hotelu.
Przykład
Jan K. przybył do hotelu Lazur prowadzonego przez Adama P. Strony mają zamiar zawrzeć umowę na siedmiodniowy pobyt w hotelu. Przed zawarciem umowy Adam P. polecił Janowi K. umieszczenie bagażu w poczekalni. Bagaż ten
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta