Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Jak spółka powinna wyliczać koszt wezwań i upomnień

07 października 2014 | Prawo i praktyka | Michał Kołtuniak

Przedsiębiorca, który musi motywować swojego klienta, wysyłając kolejne monity lub dzwoniąc do niego, ma prawo obciążyć go z tego tytułu opłatami. Jednak muszą być one uzasadnione.

Opłaty za monity bankowe wysyłane do konsumentów powinny odpowiadać realnie ponoszonym kosztom wynikającym z wykonywania takich czynności. Taki jest najważniejszy wniosek płynący z decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (decyzja nr RBG – 21/2014). Chociaż w tym konkretnym przypadku sprawa dotyczyła banku, to oczywiście z powodzeniem zalecenia wynikające z tej decyzji można rozciągnąć na cały sektor finansowy oraz w ogóle wszystkich przedsiębiorców stosujących gotowe wzorce umów lub regulaminy narzucane konsumentom.

Za dużo za list

Postępowanie urzędu antymonopolowego przeciwko bankowi prowadzone było od kwietnia br. Zastrzeżenia urzędu wzbudził sposób naliczania opłat za listowne i telefoniczne monity kierowane do konsumentów oraz za inne czynności windykacyjne. Urząd ustalił, że zgodnie z postanowieniami taryfy opłat i prowizji konsumenci mogli być obciążani kosztami: 25 zł za wysłanie monitu pocztą, 9 zł za monit telefoniczny, 25 zł za wezwanie do zapłaty, 50 zł za przekazanie sprawy do zewnętrznej agencji windykacyjnej oraz 50 zł za windykację terenową.

W opinii UOKiK sposób naliczania przez instytucję finansową opłat był niezgodny z prawem, ponieważ narażał konsumentów na nieuzasadnione koszty. Tymczasem wysokość tego rodzaju opłat powinna wynikać z kalkulacji rzeczywistych wydatków poniesionych przez...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9960

Wydanie: 9960

Spis treści

Publicystyka, Opinie

Zamów abonament