Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Jak polisolokaty wprowadzały w błąd klientów

28 października 2014 | Prawo i praktyka | Michał Kołtuniak

PRAKTYKI HANDLOWE | Koncentrując się na korzyściach, w tym fantastycznych zyskach, a pomijając sprawę ryzyka utraty części, a nawet wszystkich zgromadzonych środków, banki oszukiwały swoich klientów.

Jeżeli decyzje wydane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uprawomocnią się lub też w przyszłości ich słuszność potwierdzi Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów cztery instytucje finansowe mogą zapłacić łącznie ponad 50 mln zł kary. A wszystko dlatego, że zaangażowały się one w sprzedaż tzw. polisolokat, w czym nie byłoby nic złego, gdyby nie to, że zdaniem urzędu antymonopolowego, prezentując warunki takich umów lub później wykonując je, naruszyły zbiorowe interesy konsumentów.

Liczne skargi

Podstawą podjęcia działań kontrolnych i postępowań były skargi konsumentów kierowane do UOKiK, ale także innych instytucji, między innymi rzecznika ubezpieczonych. Do UOKiK wpłynęło ponad 600 takich zawiadomień. Klienci, którzy zawarli umowy tzw. polisolokat, skarżyli się na wprowadzanie ich w błąd w procesie podejmowania decyzji o lokowaniu środków. Zdaniem konsumentów, oferta przedstawiana była jako bezpieczna lokata, a sprzedawcy tych produktów nie informowali o ryzyku z nimi związanym, ani o wysokich kosztach rezygnacji. A przecież bez względu na to, czy umowa o produkt finansowy jest zawierana przez telefon, czy w biurze przedsiębiorcy, konsument zawsze powinien być jasno i rzetelnie poinformowany o wysokości składek, czasie trwania umowy, kosztach związanych z rezygnacją oraz o ryzyku inwestycyjnym. Jak wynika ze skarg, zatajenie...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9978

Wydanie: 9978

Spis treści

Lista 2000

A może już czas na rynek globalny
Analiza 10 lat: rośnie znaczenie prywatnych firm z polskim kapitałem
Atrakcyjne domy z drewna
Automatyzują, ale przyjmują
Biznes w zgodzie z naturą
Buty ze sportem w tle
Chcą lepiej niż rok wcześniej
Chcą podbić nasz region
Coraz większa część firm wskazuje na rosnące korzyści z eksportu
Coraz wyższe napięcie
Cukier to już za mało
Czas wyciągnąć wnioski z porażek
Czasy są takie, że za granicą eksporterzy muszą się wspierać
Damy radę bez gazu i ropy z Rosji
Dla komfortu jazdy
Dla potentatów motoryzacji
Dobra Firma musi być dobra długo
Eksport coraz ważniejszy dla firm
Eksport to nie tylko imponujące wolumeny sprzedaży. To różnorodność i nowoczesność
Filtrowanie motoryzacji
Historia i nowoczesność
Idą dobre czasy dla polskiego sektora motoryzacyjnego
Indie i Maroko zamiast Rosji
Jak powstała nasza Lista – wyjaśnienia i przypisy
Jak wyszukaliśmy liderów
Jakim cudem tak wielu dobrze sobie radzi?
Jest lepiej, niż było, ale przełomu nie widać
Jesteście najlepszą wizytówką polskiej gospodarki
Kapituła nagrodziła za wyniki i pomysły
Kierunek Peru, choć nie tylko
Kolej to ich specjalność
Kryształki pod nadzorem
Kto zarobi wojskowe miliardy
Laser zastępuje człowieka
Lidl zdecydowanym liderem tempa wzrostu w ostatnich pięciu latach
Mają drugie miejsce w Unii
Marka polskiej gospodarki
Mogą poprawić rekord
Moje gospodarcze exposé: minimum zmian, maksimum dobrobytu
Na drodze do Mediolanu
Największe zyski czekają na dalekich, ryzykownych rynkach
Nasi laureaci z ostatnich trzech lat
Nie dają się kryzysowi
Nie tylko wiedźmin
Niemcy, Austria, Szwajcaria
O przyszłych innowatorów trzeba zadbać już od przedszkola
Od Nairobi do Nowego Jorku
Od lat budują potęgę
Podbija klientów seriami
Poduszki na cały świat
Polska ważnym rynkiem
Próg wejścia do naszej Listy jest teraz niższy niż rok temu
Radiostacje dla Europy
Rekordowy kontrakt turecki
Rozwój przez akwizycje
Rozwój rodzinnego biznesu
Skandynawski boom
Stawiają na innowacje
Stocznie uzbroją marynarkę
Sukces firmy i pracowników
Teraz Chile i Kanada
W życiu lepiej niż w statystyce
Zbrojeniówka na czele innowatorów
Zmiany na naszej mapie
Ćwierć wieku treningu
Łódzka spółka potentatem
Źródła sukcesów przedsiębiorców

Ściągawka przedsiębiorcy

Zamów abonament