Kiedy organ stwierdza nieważność
Procedury | Za rażące naruszenie prawa można uznać tylko oczywiste naruszenie jednoznacznych przepisów. Organ nie może stwierdzić nieważności decyzji, która wywołała nieodwracalne skutki prawne.
Anna Puszkarska, radca prsawny
W art. 156 § 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) przewidziano, że jedną z przesłanek stwierdzenia nieważności decyzji jest okoliczność, że wydano ją bez podstawy prawnej lub z rażącym naruszeniem prawa. Jeżeli taka sytuacja ma miejsce, organ musi stwierdzić nieważność decyzji. Nie może jednak stosować wykładni rozszerzającej. Stwierdzenie nieważności musi być poprzedzone niewątpliwym ustaleniem, że zakwestionowana decyzja rażąco narusza prawo, co musi potwierdzać zebrany w sprawie materiał dowodowy (por. m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 18 kwietnia 2013 r., sygn. I SA/Wa 1361/12).
Przykład:
W toku postępowania o stwierdzenie nieważności decyzji ustalono, że przed jej wydaniem strona przekazała organowi błędne dane. Nie wyłącza to stwierdzenia nieważności tej decyzji, jeżeli są tego przesłanki wymienione w art. 156 § 1 k.p.a. Przy stwierdzaniu nieważności organ ma obowiązek uwzględnić te przesłanki i nie może odwoływać się do innych, niewymienionych w tym przepisie, okoliczności, takich jak błąd lub wina strony (por. wyrok Sądu Najwyższego z 11 maja 2000 r., sygn. III RN 62/00, OSNP 2001/4/100).
Stwierdzenie nieważności decyzji wydanej bez podstawy prawnej lub rażąco naruszającej prawo może nastąpić niezależnie od tego, kiedy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta