Lidl zdecydowanym liderem tempa wzrostu w ostatnich pięciu latach
W tym okresie większość firm wszystkich segmentów rynku dynamicznie rośnie. Nieliczne wykazują spadek przychodów.
Spółki handlowe w każdej kolejnej edycji Listy 2000 mają na tyle liczną reprezentację iż postanowiliśmy sprawdzić, jak ich wyniki zmieniły się na przestrzeni ostatnich lat – bazowy był rok 2008 r., czyli ostatni przed wybuchem globalnego kryzysu finansowego. Przynajmniej na początku niespecjalnie oddziaływał on na zachowania zakupowe Polaków i dlatego nasz rynek był regularnie umieszczany w czołówce najszybciej rosnących w Europie.
Sytuacja zmieniła się w ostatnich dwóch latach, a przełomem był ostatni kwartał 2012 r. Kubłem zimnej wody dla handlowców stał się sezon świąteczny, który zwykle jest najważniejszym okresem w roku dla sklepów. Wyniki okazały się najgorsze od 2005 r. – grudniowa sprzedaż detaliczna wzrosła co prawda o 15,1 proc. w ujęciu miesięcznym, ale zmniejszyła się o 2,5 proc. rok do roku, czego nikt się nie spodziewał.
Zmiana nastrojów
Handel wszedł w okres spowolnienia, w którym w zasadzie tkwi do dzisiaj. Chociaż trudno mówić o jakimś szczególnym załamaniu koniunktury, to jednak o okresach wysokiego i stabilnego wzrostu można jeszcze na jakiś czas zapomnieć.
Mimo nie najlepszej sytuacji firmy handlowe dobrze sobie poradziły z trudnymi warunkami. Wśród 20 największych, których wyniki z ostatnich lat sprawdziliśmy, zdecydowanie najlepiej wypadł Lidl. Ta sieć zakończyła 2008 r. z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta