Skargi na ubezpieczycieli
Odmowa wypłaty odszkodowania, zaniżenie jego wysokości, szkoda całkowita, opłaty likwidacyjne w polisach z funduszami... Lista zastrzeżeń klientów wobec towarzystw jest długa. W ubiegłym roku do rzecznika wpłynęło ponad 15 tys. skarg.
regina skibińska
Rzecznik ubezpieczonych ogłosił sprawozdanie za ubiegły rok. W 2014 r. wpłynęło do niego łącznie 15 429 skarg na towarzystwa ubezpieczeniowe; rok wcześniej skarg tych było 16 516.
Widać więc, że liczba skarg zmalała. Jednak na wyciągnięcie wniosku, że poprawiły się standardy likwidacji szkód, jest za wcześnie. Zresztą na nieprawidłowe postępowanie ubezpieczycieli skarżą się do rzecznika tylko niektórzy klienci spośród tych, których dotknęły takie praktyki.
Z czym są problemy
Zastrzeżenia do towarzystw wciąż są podobne. Tak jak w poprzednich latach klienci najczęściej skarżyli się na oddalenie ich roszczeń. Bardzo często podnoszony był zarzut, że odszkodowanie zostało zaniżone. Wątpliwości budził sposób kształtowania taryf oraz zawartych w nich systemów zniżek i zwyżek składki (bonus/malus); dotyczyło to zarówno ubezpieczeń obowiązkowych, jak i dobrowolnych.
Klienci mieli też problemy z odzyskaniem niewykorzystanych części składek. Byli wzywani przez ubezpieczycieli do zapłaty składek na skutek ponownej ich kalkulacji. Nadal zdarzało się tzw. podwójne ubezpieczenie. Do sytuacji takiej dochodzi wtedy, gdy dana osoba niepotrzebnie przez jakiś okres ma dwa ubezpieczenia obowiązkowe (np. OC komunikacyjne w dwóch firmach), co oczywiście wiąże się z podwójną składką.
Nadal klienci,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta