Związek zawodowy nie zmonopolizuje dialogu w firmie
Żaden przepis ani zasada nie zabraniają pracodawcy bezpośrednio kontaktować się z załogą i badać jej opinie czy nastroje. Tym bardziej jest to pożądane, gdy chodzi o określenie, na co mają być wydawane pieniądze z zakładowego funduszu socjalnego.
Czy pracodawca może komunikować się z załogą, aby bliżej poznać jej potrzeby? Takie pytanie zadano pewnemu pracodawcy. Ten, zanim podjął negocjacje z działającą u niego zakładową organizacją związkową o zasadach wykorzystania zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, zorganizował i przeprowadził anonimowe badanie ankietowe pracowników. Chodziło o ustalenie struktury potrzeb socjalnych, które ich zdaniem powinny być zaspokajane w pierwszej kolejności.
Brak przeszkód...
Czy takie działania pracodawcy są dozwolone? Najlepiej na nie odpowiedzieć pytaniem: A dlaczego nie? Który przepis czy zasada prawa pracy sprzeciwiają się badaniu potrzeb socjalnych załogi? Nie ma takiego przepisu, nie ma takiej zasady. Obowiązek pracodawcy (art. 94 pkt 8 k.p.) i jednocześnie jedna z podstawowych zasad prawa pracy zaspokajania potrzeb socjalnych pracowników (art. 16 k.p.) nie są abstrakcyjną powinnością realizowaną wobec abstrakcyjnej zbiorowości. Przeciwnie – to obowiązek zaspokajania...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta