Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Nieodebraną fakturę można anulować

07 grudnia 2015 | Podatki | Michał Samborski

Spółka ma prawo wycofania się z błędnego wystawienia dokumentu sprzedaży. Uprawnienie to przysługuje jej jednak tylko wtedy, gdy nie został on wprowadzony do obrotu prawnego. W przeciwnym razie konieczna jest korekta.

Spółka (podatnik VAT) świadczy usługi na rzecz stałego kontrahenta. Na skutek błędu spółka sporządziła i przesłała do tego kontrahenta fakturę za usługę, która w ogóle nie została wykonana. Kontrahent odmówił odbioru faktury i odesłał ją spółce. Czy konieczne jest w tym przypadku wystawienie faktury korygującej? – pyta podatnik.

Gdy przedsiębiorca błędnie wystawi fakturę, często ma wątpliwości co do rozliczenia VAT. W takim przypadku zasadą jest wystawienie faktury korygującej (art. 106j ustawy o VAT).

Przepisy ustawy o VAT nie zawierają natomiast postanowień dotyczących anulowania faktury, czyli jej unieważnienia. Taka możliwość została jednak wypracowana w doktrynie. Błędną fakturę traktuje się wtedy jako w ogóle niewystawioną. Anulowanie faktur jest jednakże dopuszczalne tylko w określonych warunkach.

Faktura jest dokumentem, który powinien zostać wystawiony w przypadku wykonania czynności opodatkowanej VAT, m.in. przy świadczeniu usługi (art. 106b ustawy o VAT). W przedstawionej sytuacji faktura w ogóle nie powinna być sporządzona, ponieważ do...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum to wszystkie treści publikowane w "Rzeczpospolitej" od 1993 roku.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Wydanie: 10314

Wydanie: 10314

Spis treści
Zamów abonament