Warto pamietać, że kapitał ma narodowość
![Patriotyzmu firmy nie definiuje kraj pochodzenia kapitału, ale to, jak wpływa ona na rozwój gospodarczy państwa, w którym działa - uznali uczestnicy debaty](http://grafik.rp.pl/g4a/1295020,745289,3.jpg)
![Uczestnicy debaty zwrócili m.in. uwagę na to, że przedsiębiorcy funkcjonują w dżungli bardzo skomplikowanego prawa](http://grafik.rp.pl/g4a/1295020,745290,3.jpg)
![Jadwiga Emilewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju: - Chciałabym, aby zmienił się paradygmat, że to, co „dobre” i „wartościowe”, musi być zagraniczne. Pracujmy nad tym, aby symbolem jakości było logo „made in Poland”.](http://grafik.rp.pl/g4a/1295020,745292,3.jpg)
![Jarosław Gowin, wicepremier i minister nauki i szkolnictwa wyższego: - Kapitał ma narodowość. Właściciel zagraniczny także jest patriotą gospodarczym. Trzeba więc się liczyć z tym, że w pierwszej kolejności będzie dbał o interes gospodarczy swojego kraju.](http://grafik.rp.pl/g4a/1295020,745293,3.jpg)
![Witold Orłowski, główny doradca ekonomiczny PwC: - Aspiracją Polski jest awans do grona najbogatszych krajów. Jeśli chcemy tego dokonać, polskie firmy muszą wspinać się w górę w tzw. łańcuchu wartości dodanej.](http://grafik.rp.pl/g4a/1295020,745294,3.jpg)
![Piotr Muszyński, wiceprezes ds. operacyjnych Orange Polska: - Gusta i popyt są ponadnarodowe, a klient decyduje o wyborze produktu, raczej nie kierując się krajem pochodzenia, ale ceną, jakością, dostępnością i oferowanymi warunkami.](http://grafik.rp.pl/g4a/1295020,745295,3.jpg)
![Krzysztof Domarecki, przewodniczący rady nadzorczej Seleny FM: - Polscy przedsiębiorcy funkcjonują w dżungli bardzo skomplikowanego prawa. Rolą nowego rządu jest uproszczenie procedur.](http://grafik.rp.pl/g4a/1295020,745296,3.jpg)
Wyzwaniem jest pogodzenie rozwoju polskiej przedsiębiorczości z zachętami dla kapitału zagranicznego.
Michał Błasiński
Jak być gospodarczym patriotą? I czym właściwie jest ów patriotyzm w warunkach globalnej gospodarki? Na te pytania szukali odpowiedzi goście Pawła Jabłońskiego, zastępcy redaktora naczelnego „Rz".
Zdefiniować problem
– Silna gospodarka to najlepsza forma patriotyzmu. Każdy Polak może manifestować patriotyzm gospodarczy na co dzień. Wystarczy robić zakupy w sklepach wiejskich, osiedlowych czy większych sieciach handlowych zaopatrujących się u polskich dostawców – mówiła Jadwiga Emilewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju. – Sama korzystam na smartfonie z aplikacji, która pomaga odnaleźć na sklepowych półkach polskie wyroby. Wystarczy zeskanować kod kreskowy z dowolnego produktu, aby się dowiedzieć, czy dany producent opiera się na polskim kapitale, ma u nas swoją produkcję, tworzy wykwalifikowane miejsca pracy itd. Aplikacja pojawiła się w Święto Niepodległości 11 listopada i do tej pory pobrało ją ponad 10 tys. osób. Trzeba wspierać takie inicjatywy.
Jarosław Gowin, wicepremier oraz minister nauki i szkolnictwa wyższego, przekonywał, że Polacy chcą patriotyzmu nie tylko w sferze politycznej, ale także gospodarczej. – Poprzedni rząd tego nie dostrzegał, niektórzy ministrowie wręcz z tego kpili. Niestety, większość tzw. polskich marek już nie znajduje się w naszych rękach. Ich właścicielem jest obcy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta