Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Warto pamietać, że kapitał ma narodowość

16 grudnia 2015 | Indeks patriotyzmu polskiego biznesu
Patriotyzmu firmy nie definiuje kraj pochodzenia kapitału, ale to, jak wpływa ona na rozwój gospodarczy państwa, w którym działa - uznali uczestnicy debaty
autor zdjęcia: Jerzy Dudek
źródło: Fotorzepa
Patriotyzmu firmy nie definiuje kraj pochodzenia kapitału, ale to, jak wpływa ona na rozwój gospodarczy państwa, w którym działa - uznali uczestnicy debaty
Uczestnicy debaty zwrócili m.in. uwagę na to, że przedsiębiorcy funkcjonują w dżungli bardzo skomplikowanego prawa
autor zdjęcia: Jerzy Dudek
źródło: Fotorzepa
Uczestnicy debaty zwrócili m.in. uwagę na to, że przedsiębiorcy funkcjonują w dżungli bardzo skomplikowanego prawa
Debatę prowadził zastępca redaktora naczelnego
autor zdjęcia: Jerzy Dudek
źródło: Fotorzepa
Debatę prowadził zastępca redaktora naczelnego
Jadwiga Emilewicz, podsekretarz stanu  w Ministerstwie Rozwoju: - Chciałabym, aby zmienił się paradygmat, że to, co „dobre” i „wartościowe”, musi być zagraniczne. Pracujmy  nad tym, aby symbolem jakości było logo „made in Poland”.
autor zdjęcia: Jerzy Dudek
źródło: Fotorzepa
Jadwiga Emilewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju: - Chciałabym, aby zmienił się paradygmat, że to, co „dobre” i „wartościowe”, musi być zagraniczne. Pracujmy nad tym, aby symbolem jakości było logo „made in Poland”.
Jarosław Gowin, wicepremier i minister nauki i szkolnictwa wyższego: - Kapitał ma narodowość. Właściciel zagraniczny także jest patriotą gospodarczym. Trzeba więc się liczyć z tym, że w pierwszej kolejności będzie dbał o interes gospodarczy swojego kraju.
autor zdjęcia: Jerzy Dudek
źródło: Fotorzepa
Jarosław Gowin, wicepremier i minister nauki i szkolnictwa wyższego: - Kapitał ma narodowość. Właściciel zagraniczny także jest patriotą gospodarczym. Trzeba więc się liczyć z tym, że w pierwszej kolejności będzie dbał o interes gospodarczy swojego kraju.
Witold Orłowski, główny doradca ekonomiczny PwC: - Aspiracją Polski jest awans do grona najbogatszych krajów. Jeśli chcemy tego dokonać, polskie firmy muszą wspinać się w górę w tzw. łańcuchu wartości dodanej.
autor zdjęcia: Jerzy Dudek
źródło: Fotorzepa
Witold Orłowski, główny doradca ekonomiczny PwC: - Aspiracją Polski jest awans do grona najbogatszych krajów. Jeśli chcemy tego dokonać, polskie firmy muszą wspinać się w górę w tzw. łańcuchu wartości dodanej.
Piotr Muszyński, wiceprezes ds. operacyjnych Orange Polska: - Gusta i popyt są ponadnarodowe, a klient decyduje o wyborze produktu, raczej nie kierując się krajem pochodzenia, ale ceną, jakością, dostępnością i oferowanymi warunkami.
autor zdjęcia: Jerzy Dudek
źródło: Fotorzepa
Piotr Muszyński, wiceprezes ds. operacyjnych Orange Polska: - Gusta i popyt są ponadnarodowe, a klient decyduje o wyborze produktu, raczej nie kierując się krajem pochodzenia, ale ceną, jakością, dostępnością i oferowanymi warunkami.
Krzysztof Domarecki, przewodniczący rady nadzorczej Seleny FM: - Polscy przedsiębiorcy funkcjonują w dżungli  bardzo skomplikowanego prawa. Rolą nowego  rządu jest uproszczenie procedur.
autor zdjęcia: Jerzy Dudek
źródło: Fotorzepa
Krzysztof Domarecki, przewodniczący rady nadzorczej Seleny FM: - Polscy przedsiębiorcy funkcjonują w dżungli bardzo skomplikowanego prawa. Rolą nowego rządu jest uproszczenie procedur.
Mikołaj Budzanowski, wiceprezes Boryszewa: - Rola rządu w procesie wspierania patriotyzmu gospodarczego jest ogromna m.in. ze względu  na duże środki publiczne, którymi dysponuje.
autor zdjęcia: Jerzy Dudek
źródło: Fotorzepa
Mikołaj Budzanowski, wiceprezes Boryszewa: - Rola rządu w procesie wspierania patriotyzmu gospodarczego jest ogromna m.in. ze względu na duże środki publiczne, którymi dysponuje.
Partner Strategiczny Indeksu Patriotyzmu Polskiego Biznesu
źródło: Rzeczpospolita
Partner Strategiczny Indeksu Patriotyzmu Polskiego Biznesu

Wyzwaniem jest pogodzenie rozwoju polskiej przedsiębiorczości z zachętami dla kapitału zagranicznego.

Michał Błasiński

Jak być gospodarczym patriotą? I czym właściwie jest ów patriotyzm w warunkach globalnej gospodarki? Na te pytania szukali odpowiedzi goście Pawła Jabłońskiego, zastępcy redaktora naczelnego „Rz".

Zdefiniować problem

– Silna gospodarka to najlepsza forma patriotyzmu. Każdy Polak może manifestować patriotyzm gospodarczy na co dzień. Wystarczy robić zakupy w sklepach wiejskich, osiedlowych czy większych sieciach handlowych zaopatrujących się u polskich dostawców – mówiła Jadwiga Emilewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju. – Sama korzystam na smartfonie z aplikacji, która pomaga odnaleźć na sklepowych półkach polskie wyroby. Wystarczy zeskanować kod kreskowy z dowolnego produktu, aby się dowiedzieć, czy dany producent opiera się na polskim kapitale, ma u nas swoją produkcję, tworzy wykwalifikowane miejsca pracy itd. Aplikacja pojawiła się w Święto Niepodległości 11 listopada i do tej pory pobrało ją ponad 10 tys. osób. Trzeba wspierać takie inicjatywy.

Jarosław Gowin, wicepremier oraz minister nauki i szkolnictwa wyższego, przekonywał, że Polacy chcą patriotyzmu nie tylko w sferze politycznej, ale także gospodarczej. – Poprzedni rząd tego nie dostrzegał, niektórzy ministrowie wręcz z tego kpili. Niestety, większość tzw. polskich marek już nie znajduje się w naszych rękach. Ich właścicielem jest obcy...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10322

Wydanie: 10322

Spis treści
Zamów abonament