Przy wygaszaniu mandatu potrzebna rozwaga
Przed podjęciem uchwały o wygaśnięciu mandatu radnego rada gminy musi rzetelnie ustalić wszystkie okoliczności, które uzasadniają takie rozstrzygnięcie. Automatyczne pozbawienie funkcji może się zakończyć stwierdzeniem nieważności tak przyjętego aktu.
Radni nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której radny uzyskał mandat. Nie mogą także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu tej działalności.
Jeżeli radny przed objęciem mandatu wykonywał działalność gospodarczą, musi zaprzestać jej prowadzenia w ciągu trzech miesięcy od dnia złożenia ślubowania. Niewypełnienie tego obowiązku jest podstawą pozbawienia go funkcji w trybie art. 383 kodeksu wyborczego.
Weryfikacja okoliczności
Zakaz ten wynika z art. 24f ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej usg). Pozornie regulacja ta nie powinna stwarzać problemów w jego zrozumieniu. Jednak dogłębna analiza art. 24f usg stwarza wiele wątpliwości. Dlatego rada gminy nie może zbyt pochopnie pozbawiać radnego mandatu. Trzeba rozważyć wystąpienie wszystkich koniecznych przesłanek utraty funkcji. Przykład takiego automatycznego wygaszenia mandatu przez radę gminy był przedmiotem orzekania przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w wyroku z 25 listopada 2015 r. (sygn. akt II SA/Rz 1476/15).
Rada miejska stwierdziła wygaśnięcie mandatu radnego z powodu naruszenia przez niego zakazu prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia gminy. W uzasadnieniu uchwały powołała się na art 24f ust....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta