Crowdfunding? Hybrydowy? A co na to fiskus?
Przygotowując się do kampanii crowdfundingowej, oprócz samego pomysłu na produkt, warto uwzględnić konsekwencje podatkowe takiego mechanizmu finansowania, również przy uwzględnieniu ryzyka niepowodzenia całego projektu.
Kamil Jastrzębski
Crowdfunding to forma społecznościowego finansowania konkretnego projektu, fundowana przez dużą liczbę drobnych, jednorazowych wpłat przez osoby zainteresowane danym przedsięwzięciem. Crowdfunding od lat cieszy się rosnącą popularnością. Upowszechnienie internetu pozwoliło na łatwe informowanie o tego typu projektach i skupienie wokół nich drobnych fundatorów, co bez wątpienia przyczyniło się do szybkiego rozwoju tego zjawiska. Chociaż określenie to jest zwykle używane w odniesieniu do zbiórek prowadzonych na konkretnie stworzonych w tym celu portalach internetowych, to nierzadko można je również zauważyć w różnego rodzaju serwisach społecznościowych.
Podatkowe skutki crowdfundingu uzależnione są od wielu czynników, jednak wybór odpowiedniej struktury finansowania społecznościowego już na samym początku pozwoli zapobiec ewentualnym negatywnym konsekwencjom na etapie finasowania i dalszego realizowania całego przedsięwzięcia, w tym zakwestionowaniu rozliczeń przez urząd skarbowy. Trudność w rozliczeniu takiego projektu i to jak opodatkować crowdfunding, wynikają z tego, że taka instytucja nie jest ani nazwana, ani zdefiniowana w polskich przepisach. Dodatkowo, analiza ryzyk i konsekwencji podatkowych całego przedsięwzięcia jest o tyle istotna, że niektóre platformy crowdfundingowe faktyczną wypłatę zebranej kwoty uzależniają od uzyskania założonej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta