Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Schody do brzmienia

24 sierpnia 2016 | Rzecz o prawie | Aleksandra Sewerynik
autor zdjęcia: Andrzej Kwedo
źródło: Fotorzepa

Ponad miesiąc temu zakończył się głośny proces o plagiat słynnej piosenki „Stairway to heaven".

Ława przysięgłych z Los Angeles uznała, że Jimmy Page i Robert Plant z zespołu Led Zeppelin nie dopuścili się plagiatu piosenki „Taurus" zespołu Spirit. Podobieństwo utworów dotyczyło wstępów opartych na podobnym schemacie harmonicznym, rytmie kolorystyce (barwa gitary), tempie, frazowaniu, artykulacji, fakturze oraz melodii najniższego głosu.

Nie wchodząc w szczegóły całej sprawy, można powiedzieć, że tak jak w precedensowym rozstrzygnięciu procesu w sprawie piosenki „Blurred Lines" podobieństwa „Stairway to heaven" i „Taurus" odnosiły się przede wszystkim do brzmienia obu utworów. Ten pierwszy proces zakończył się jednak uznaniem, że doszło do plagiatu utworu Marvina Gaya. Porównując obie sprawy, warto jednak zauważyć, że o ile w piosenkach „Blurred Lines" i „Got to give it up" trudno było doszukać się podobieństw w melodyce, rytmice czy układach współbrzmień, o tyle w sprawie Led Zeppelin te podobieństwa można odnaleźć. Wobec tego mi osobiście bardzo trudno sformułować jednoznaczne stanowisko w tej sprawie. Jest nieoczywista i...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum to wszystkie treści publikowane w "Rzeczpospolitej" od 1993 roku.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Wydanie: 10530

Wydanie: 10530

Spis treści
Zamów abonament