Pełnomocnik podpisze deklarację
Podatnik ma prawo powierzyć innej osobie, na przykład pracownikowi biura rachunkowego, załatwianie wszelkich spraw związanych z obowiązkiem składania deklaracji podatkowych.
Ordynacja podatkowa zawiera regulacje związane ze specjalnym rodzajem pełnomocnictwa – pełnomocnictwem do podpisywania deklaracji. Jest to bardzo użyteczne narzędzie dla przedsiębiorców, którzy mogą rozliczać się z organami podatkowymi za pośrednictwem profesjonalistów.
Deklaracja, w tym deklaracja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej, może być podpisana także przez pełnomocnika podatnika, płatnika lub inkasenta (art. 80a § 1 ordynacji podatkowej; dalej: o.p.). Przez deklaracje rozumie się również zeznania, wykazy, zestawienia oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci (art. 3 pkt 5 o.p.). Podpisanie deklaracji przez pełnomocnika zwalnia podatnika, płatnika lub inkasenta z obowiązku jej podpisania (art. 80b o.p.). Z tego wynika, że załatwianie spraw związanych z obowiązkiem składania deklaracji może być od początku do końca powierzone innej osobie (na przykład pracownikowi biura rachunkowego).
W artykule zostanie wyjaśnione jak poprawnie oraz bez ponoszenia zbędnych kosztów upoważnić pełnomocnika do podpisywania deklaracji.
Podstawowe informacje
Przygotowując dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa związanego z deklaracjami, trzeba pamiętać o kilku istotnych sprawach.
1. Upoważnienie do występowania jako...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta