Szminka dobra nie tylko na kryzys
Polska jest jednym z czołowych eksporterów kosmetyków w Europie i jednym z szybciej rosnących rynków urody. Anita Błaszczak
Krajowa sprzedaż detaliczna za 14,4 miliarda złotych oraz prawie 10 miliardów złotych z eksportu oznacza, że w sumie producenci i dystrybutorzy kosmetyków w Polsce zgarnęli z rynku w minionym roku ponad 24 mld złotych. A może nawet o kilka miliardów więcej, gdyż firma badawcza PMR ocenia wartość ubiegłorocznej sprzedaży detalicznej kosmetyków i środków higieny osobistej na 21,2 mld zł, czyli o prawie 7 mld powyżej konserwatywnych szacunków firmy Euromonitor, które nie uwzględniają obrotów sklepów internetowych czy rynku kosmetyków selektywnych, czyli luksusowych.
Ten ostatni to wciąż stosunkowo niewielka nisza (warta kilkaset milionów złotych), ale za to z wysoką marżą i bardzo obiecującymi perspektywami. Jak jednak zwraca uwagę Blanka Chmurzyńska-Brown, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego (PZPK), obiecujące są także perspektywy dla całego rynku urody w Polsce. W tym dla kosmetyków popularnych (tzw. masowych), mających największy udział w sprzedaży, oraz dla specjalistycznych dermokosmetyków, na które popyt rośnie o 10–11 proc. rocznie.
Krajowa czołówka
Według danych PZPK polski rynek urody rozwija się w ostatnich latach w tempie ok. 4–5 proc. rocznie. Jak przypomina Blanka...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta