Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Polski transport cierpi na brak pracowników

24 listopada 2016 | Ekonomia
Uczestnicy debaty zgodnie przyznali, że Polska może być dumna z rozwoju branży transportowej. Wspólne działania państwa oraz przedsiębiorców pozwolą na jej kolejne sukcesy.
autor zdjęcia: Jerzy Dudek
źródło: Fotorzepa
Uczestnicy debaty zgodnie przyznali, że Polska może być dumna z rozwoju branży transportowej. Wspólne działania państwa oraz przedsiębiorców pozwolą na jej kolejne sukcesy.
Branża transportowa to nie tylko ponad 6 proc. PKB, to także ponad jedna trzecia dodatniej części bilansu handlowego Polski  i ponad 500 tys. zatrudnionych kierowców. Jest krwiobiegiem polskiej gospodarki. Mateusz Walewski, ekonomista PwC
autor zdjęcia: Jerzy Dudek
źródło: Fotorzepa
Branża transportowa to nie tylko ponad 6 proc. PKB, to także ponad jedna trzecia dodatniej części bilansu handlowego Polski i ponad 500 tys. zatrudnionych kierowców. Jest krwiobiegiem polskiej gospodarki. Mateusz Walewski, ekonomista PwC
Powinniśmy pomyśleć  o unowocześnianiu sprzętu, który służy  do szkolenia kandydatów na kierowców. Dzięki  temu wzrośnie bezpieczeństwo na drogach. Hanna Kowalska, naczelnik Departamentu Transportu Drogowego w MIiB
autor zdjęcia: Jerzy Dudek
źródło: Fotorzepa
Powinniśmy pomyśleć o unowocześnianiu sprzętu, który służy do szkolenia kandydatów na kierowców. Dzięki temu wzrośnie bezpieczeństwo na drogach. Hanna Kowalska, naczelnik Departamentu Transportu Drogowego w MIiB
Jeśli chcemy, aby branża się rozwijała, musimy tworzyć ułatwienia  dla kierowców  i przedsiębiorców.  Tak, aby kierowcy  pracowali w kraju, a nie za granicą. Bogdan Oleksiak, dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w MIiB
autor zdjęcia: Jerzy Dudek
źródło: Fotorzepa
Jeśli chcemy, aby branża się rozwijała, musimy tworzyć ułatwienia dla kierowców i przedsiębiorców. Tak, aby kierowcy pracowali w kraju, a nie za granicą. Bogdan Oleksiak, dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w MIiB
Jesteśmy otwarci  na współpracę  z pracodawcami.  Chcemy wprowadzać zawody, które są potrzebne polskiej gospodarce. Piotr Bartosiak, p.o. zastępcy dyrektora Departamentu Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego MEN
autor zdjęcia: Jerzy Dudek
źródło: Fotorzepa
Jesteśmy otwarci na współpracę z pracodawcami. Chcemy wprowadzać zawody, które są potrzebne polskiej gospodarce. Piotr Bartosiak, p.o. zastępcy dyrektora Departamentu Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego MEN
Aby poprawić sytuację  na rynku pracy kierowców, trzeba podjąć działania zarówno po stronie pracodawców, jak i kilku ministerstw. Dopiero synergia tych działań  da nam pożądane efekty. Maciej Wroński, przewodniczący związku  pracodawców Transport i Logistyka Polska
autor zdjęcia: Jerzy Dudek
źródło: Fotorzepa
Aby poprawić sytuację na rynku pracy kierowców, trzeba podjąć działania zarówno po stronie pracodawców, jak i kilku ministerstw. Dopiero synergia tych działań da nam pożądane efekty. Maciej Wroński, przewodniczący związku pracodawców Transport i Logistyka Polska
Przyszli kandydaci  na kierowców powinni dostać duże wsparcie  w postaci przygotowania do zawodu oraz mieć uczciwe warunki pracy. Ale potrzeba też dużo zwykłych, czysto ludzkich relacji, bo bez nich trudno o satysfakcję. Paweł Trębicki,  dyrektor generalny Raben Transport
autor zdjęcia: Jerzy Dudek
źródło: Fotorzepa
Przyszli kandydaci na kierowców powinni dostać duże wsparcie w postaci przygotowania do zawodu oraz mieć uczciwe warunki pracy. Ale potrzeba też dużo zwykłych, czysto ludzkich relacji, bo bez nich trudno o satysfakcję. Paweł Trębicki, dyrektor generalny Raben Transport
Państwo powinno przywrócić szkoły,  które kształciły kierowców zawodowych. Wtedy przybędzie profesjonalnych kierowców. Tadeusz Kucharski, przewodniczący rady krajowej sekcji transportu drogowego NSZZ Solidarność
autor zdjęcia: Jerzy Dudek
źródło: Fotorzepa
Państwo powinno przywrócić szkoły, które kształciły kierowców zawodowych. Wtedy przybędzie profesjonalnych kierowców. Tadeusz Kucharski, przewodniczący rady krajowej sekcji transportu drogowego NSZZ Solidarność

Branża transportowa stała się wizytówką naszego kraju. Ale wraz z sukcesem przyszły problemy. Andrzej pałasz

W jaki sposób rozwiązać problem rosnącego niedostatku kierowców w polskiej gospodarce, aby nie ucierpiał potencjał eksportowy polskiej gospodarki – zastanawiali się uczestnicy debaty „Rzeczpospolitej".

Od wejścia Polski do Unii Europejskiej rozpoczęła się gwałtowna ekspansja polskich przedsiębiorstw transportowych za granicę. Obecnie aż 25 proc. przewozów międzynarodowych w UE obsługują firmy znad Wisły. Lawinowo rośnie więc zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników. W 2015 roku brakowało na polskim rynku pracy około 100 tys. zawodowych kierowców – szacuje firma doradcza PwC. Zapotrzebowanie na nich ma rosnąć średnio o 30 tys. W 2025 roku może ich brakować nawet 300 tys. Choć ok. 35 tys. osób uzyskuje co roku kwalifikacje zawodowe kierowcy, to potrzeby rynku pracy i rezygnacje z zawodu powodują, że liczba nowych kierowców powinna rosnąć niemal dwukrotnie szybciej.

Rozwój branży leży w interesie państwa

Mateusz Walewski, ekonomista PwC, przypomina, że cała branża transportowa stanowi około 6 proc. polskiego PKB. Jeszcze kilka lat temu było to ok. 5 proc.

Maciej Wroński, przewodniczący Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska, stwierdził, że transport jest specjalnością naszego kraju, podobnie jak we Francji jest to wino czy ser. Jako jedna...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10607

Wydanie: 10607

Spis treści

Lista 2000

Biopaliwa dają zarobić
Cel: 400 mln euro obrotu
Cel: numer 1 w Europie
Dobre firmy poradzą sobie także w niepewnych czasach
Domy jadą do Niemiec
Dzięki pieniądzom od inwestorów firmy chwytają wiatr w żagle
Eksport napędza gospodarkę Polski, ale rośnie coraz wolniej
Firmy IT utrzymują dobre tempo
Firmy rodzinne. Rzecz o prawdziwej gospodarce i trwałym dobrobycie
Giełda nie spoczywa na laurach
Globalne piece
Gotowe dania z przyszłością
Grudziądz zwiększy potencjał
Grunt to dobra specjalizacja
IT na najwyższym poziomie
Innowacje motorem wzrostu
Inwestycje wspierają rozwój
Jak powstała nasza Lista – wyjaśnienia i przypisy
Jak się zmienia Lista 2000
Jubilerzy na fali
Kierowcy siedzą wygodniej
Konkurencja wśród najlepszych
Korzyści z poszerzania oferty
Marka eksportu
Miliony bijące ze źródła
Na podbój świat z Sulejówka
Na usługach motoryzacji
Najlepsi eksporterzy, najlepsze firmy
Największe polskie firmy mają za sobą kolejny rok pełen wyzwań
Obuwie idzie w świat
Od balonów do uszczelek
Okienne innowacje
Opakowania podbijają świat
Polska jest już za ciasna
Producenci okien i drzwi mocno zwiększają sprzedaż zagraniczną
Przyszłość pełna obaw
Rynek kapitałowy jest krwiobiegiem gospodarki
Spektakularne fuzje i przejęcia
Sukces na trudnym rynku
Szminka dobra nie tylko na kryzys
Szukanie szans za oceanem
Szybko i na życzenie klienta
Słodkie sukcesy
Terminowo i konkurencyjnie
Tylko giełda daje przejrzystość
W hotelach przybywa gości
Wielki sukces mierników
Wielomilionowe inwestycje
Śniadaniowy lider
Światowe telewizory
„Wiedźmin” podbija serca
Zamów abonament