autor zdjęcia: Jerzy Dudek
źródło: Fotorzepa
Uczestnicy debaty zgodnie przyznali, że Polska może być dumna z rozwoju branży transportowej. Wspólne działania państwa oraz przedsiębiorców pozwolą na jej kolejne sukcesy.
autor zdjęcia: Jerzy Dudek
źródło: Fotorzepa
Branża transportowa to nie tylko ponad 6 proc. PKB, to także ponad jedna trzecia dodatniej części bilansu handlowego Polski i ponad 500 tys. zatrudnionych kierowców. Jest krwiobiegiem polskiej gospodarki. Mateusz Walewski, ekonomista PwC
autor zdjęcia: Jerzy Dudek
źródło: Fotorzepa
Powinniśmy pomyśleć o unowocześnianiu sprzętu, który służy do szkolenia kandydatów na kierowców. Dzięki temu wzrośnie bezpieczeństwo na drogach. Hanna Kowalska, naczelnik Departamentu Transportu Drogowego w MIiB
autor zdjęcia: Jerzy Dudek
źródło: Fotorzepa
Jeśli chcemy, aby branża się rozwijała, musimy tworzyć ułatwienia dla kierowców i przedsiębiorców. Tak, aby kierowcy pracowali w kraju, a nie za granicą. Bogdan Oleksiak, dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w MIiB
autor zdjęcia: Jerzy Dudek
źródło: Fotorzepa
Jesteśmy otwarci na współpracę z pracodawcami. Chcemy wprowadzać zawody, które są potrzebne polskiej gospodarce. Piotr Bartosiak, p.o. zastępcy dyrektora Departamentu Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego MEN
autor zdjęcia: Jerzy Dudek
źródło: Fotorzepa
Aby poprawić sytuację na rynku pracy kierowców, trzeba podjąć działania zarówno po stronie pracodawców, jak i kilku ministerstw. Dopiero synergia tych działań da nam pożądane efekty. Maciej Wroński, przewodniczący związku pracodawców Transport i Logistyka Polska
autor zdjęcia: Jerzy Dudek
źródło: Fotorzepa
Przyszli kandydaci na kierowców powinni dostać duże wsparcie w postaci przygotowania do zawodu oraz mieć uczciwe warunki pracy. Ale potrzeba też dużo zwykłych, czysto ludzkich relacji, bo bez nich trudno o satysfakcję. Paweł Trębicki, dyrektor generalny Raben Transport
autor zdjęcia: Jerzy Dudek
źródło: Fotorzepa
Państwo powinno przywrócić szkoły, które kształciły kierowców zawodowych. Wtedy przybędzie profesjonalnych kierowców. Tadeusz Kucharski, przewodniczący rady krajowej sekcji transportu drogowego NSZZ Solidarność
Branża transportowa stała się wizytówką naszego kraju. Ale wraz z sukcesem przyszły problemy.
Andrzej pałasz
W jaki sposób rozwiązać problem rosnącego niedostatku kierowców w polskiej gospodarce, aby nie ucierpiał potencjał eksportowy polskiej gospodarki – zastanawiali się uczestnicy debaty „Rzeczpospolitej".
Od wejścia Polski do Unii Europejskiej rozpoczęła się gwałtowna ekspansja polskich przedsiębiorstw transportowych za granicę. Obecnie aż 25 proc. przewozów międzynarodowych w UE obsługują firmy znad Wisły. Lawinowo rośnie więc zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników. W 2015 roku brakowało na polskim rynku pracy około 100 tys. zawodowych kierowców – szacuje firma doradcza PwC. Zapotrzebowanie na nich ma rosnąć średnio o 30 tys. W 2025 roku może ich brakować nawet 300 tys. Choć ok. 35 tys. osób uzyskuje co roku kwalifikacje zawodowe kierowcy, to potrzeby rynku pracy i rezygnacje z zawodu powodują, że liczba nowych kierowców powinna rosnąć niemal dwukrotnie szybciej.
Rozwój branży leży w interesie państwa
Mateusz Walewski, ekonomista PwC, przypomina, że cała branża transportowa stanowi około 6 proc. polskiego PKB. Jeszcze kilka lat temu było to ok. 5 proc.
Maciej Wroński, przewodniczący Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska, stwierdził, że transport jest specjalnością naszego kraju, podobnie jak we Francji jest to wino czy ser. Jako jedna...