Musimy skuteczniej wspierać eksport
Rozmowa | O nowych perspektywicznych rynkach i działaniach mających pomóc polskim przedsiębiorstwom w wyjściu za granicę mówi Tomasz Pisula, prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.
Rz: Co dało zastąpienie Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu?
Tomasz Pisula: PAIIZ realizował misję, która odpowiadała sytuacji polskiej gospodarki na początku lat 90. Chodziło o ściągnięcie do kraju kapitału. Była to więc tylko agencja mająca się zajmować pozyskiwaniem zagranicznych inwestorów, i w tym kierunku działała całkiem sprawnie. Świadczy o tym obsługa blisko 20 proc. wszystkich inwestycji trafiających do Polski i ok. 60 proc. reinwestycji. Natomiast kwestia handlu, która znalazła się w naszej misji i nazwie, odzwierciedla sytuację, w jakiej znaleźliśmy się teraz. Musimy znacznie skuteczniej wspierać eksport, a tym PAIIZ się prawie nie zajmował. Gdy dokonywałem przeglądu działań podejmowanych przez administrację w tym kierunku, wcześniej okazało się, że praktycznie jedynym elementem handlu zagranicznego regularnie poruszanym w ostatnich kilkunastu latach na różnych forach i konferencjach był eksport produktów spożywczych. Mleko, mięso i jabłka były trzema głównymi towarami, o których eksport zabiegały kolejne rządy. Natomiast fakt, że promowaliśmy przede wszystkim towary nieprzetworzone, pokazuje, że kontynuowaliśmy pomysły jeszcze z końca lat 80. czy 90.
A jaki pomysł mamy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta