Sprzęt wciąż jest jednym z hitów eksportowych
Branża AGD | Producenci systematycznie zwiększają sprzedaż za granicę. Eksport rośnie od kilku lat, kolejne zapowiadają się także bardzo dobrze.
Piotr Mazurkiewicz
W Polsce jest już 26 zakładów produkujących sprzęt AGD – w 2016 r. opuściło je 22,4 mln sztuk pralek, lodówek czy zmywarek. Z danych branżowej organizacji CECED Polska wynika, że na eksport trafiło 87 proc. produkcji. – Za blisko 50 proc. odpowiadają trzy największe rynki, czyli Niemcy, Wielka Brytania oraz Francja – mówi Wojciech Konecki, dyrektor generalny CECED Polska. Eksport AGD to już ponad 16 mld zł rocznie i nadal rośnie.
Ten rok zapowiada się nie gorzej, branża spodziewa się kilkuprocentowego wzrostu. Popyt na rynkach zachodnioeuropejskich utrzymuje się i nawet delikatnie rośnie, dodatkowo odbudowuje się sprzedaż na rynkach wschodnich z Rosją na czele. Powodem do zmartwień jest Wielka Brytania – po decyzji o brexicie gwałtownie osłabił się funt. Ponieważ większość sprzedawanego na Wyspach sprzętu AGD pochodzi z importu, producenci zmuszeni byli do podniesienia cen. Odbiło się to na popycie, a dodatkowo, choć firmy w funtach raportują zbliżoną jak w latach poprzednich sprzedaż, to po przeliczeniu jej na euro czy złotówki są już spadki.
– Zarówno na rodzimym, jak i międzynarodowym rynku AGD z Polski sprzedaje się świetnie i ma też dobre perspektywy na przyszłość. Nie znaczy to jednak, że nie ma wyzwań, z którymi firmy produkujące sprzęt gospodarstwa domowego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta