Przy zmianie technologii ważne jest umiarkowanie
O ewolucji, jaka czeka motoryzację w niedalekiej przyszłości, mówi prezes Volkswagen Bank Polska S.A.
Rz: Działania niektórych europejskich organizacji pozarządowych sprawiają wrażenie, jakby auta elektryczne były tuż-tuż...
Mikołaj Woźniak: Przy każdej zmianie technologii ważne jest umiarkowanie. Wszystko, co się wiąże z elektryfikacją napędów i autonomią jazdy, jest właściwym kierunkiem, ale nawet w bogatej Norwegii pojawiają się oznaki przeinwestowania – brakuje pieniędzy na dopłaty dla użytkowników elektrycznych aut. Podobnie jest w Polsce, gdzie nie ma co prawda dopłat, ale władze Warszawy już wycofały się z wpuszczania hybryd na Trakt Królewski. Zrobiło się po prostu zbyt tłoczno i zachęty przestały realizować cele. Rząd deklarował wsparcie dla e-mobilności, ale osoby sprowadzające np. z Niemiec elektryczne pojazdy musiały zapłacić za nie akcyzę. Co prawda najniższą stawkę, ale jednak – chodzi przecież o sam fakt. Dopiero podpisana 6 lutego ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych znosi akcyzę na samochody elektryczne i hybrydy plug-in (PHEV), zwalnia je z opłat za parkowanie oraz zwiększa odpisy amortyzacyjne dla firm. To może stanowić duży impuls do decyzji zakupowych klientów.
A co z hybrydami? Czy to ślepa uliczka?
To raczej alternatywa, pomost pomiędzy pojazdami z silnikami spalinowymi i całkowicie elektrycznymi. Do tych ostatnich należy przygotować całą konieczną infrastrukturę, bo gdzieś trzeba ładować auta...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta