Umowę pożyczki konsumenckiej przedsiębiorca musi doskonale przygotować
Brak lub błędne określenie obowiązującej stopy procentowej, informacji o całkowitych kosztach kredytu oraz ograniczanie klientom prawa do odstąpienia od umowy w ustawowo zagwarantowanym terminie może zaprowadzić przedsiębiorcę przed sąd.
Oferując pożyczki osobom fizycznym przedsiębiorca musi skrupulatnie stosować się do przepisów ustawy o kredycie konsumenckim. Wprowadza ona wiele wymogów, które nie są elastyczne, lecz wprost narzucają stosowanie określonych zachowań. O tym, że nieprzestrzeganie tych reguł może być kosztowne przekonał się przedsiębiorca działający na terenie Bydgoszczy i Szczecina. Najpierw decyzję nakazującą zmianę wielu stosowanych przez niego praktyk wydał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, nakładając na niego także karę finansową (Decyzja nr RBG – 4/2016), a następnie Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w całości tę decyzję podtrzymał, odrzucając argumenty pożyczkodawcy i potwierdzając stanowisko urzędu antymonopolowego (XVII AmA 52/16).
Jak to było w rzeczywistości
W prezentowanej sprawie UOKiK uznał, że przedsiębiorstwo naruszyło zbiorowe interesy konsumentów. Wątpliwości wzbudził sposób, w jaki konsumenci byli informowani o całkowitych kosztach kredytów udzielanych przez spółkę. Przedsiębiorca m.in. ograniczał konsumentom możliwość odstąpienia od umowy o kredyt konsumencki w przewidzianym przez prawo terminie i nie informował o wysokości należnych w tym przypadku odsetek. Przedsiębiorca wprowadzał też w błąd co do proporcji pomiędzy całkowitym kosztem kredytu a jego całkowitą kwotą. Stosował zryczałtowane stawki za czynności windykacyjne,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta