Kolej na dużą prędkość
Infrastruktura | Do połowy 2020 r. większość inwestycji będzie zakończonych, w realizacji lub rozpoczynanych robert Przybylski
Polskie koleje czeka budowa szlaków przystosowanych do dużej szybkości. Komisja Europejska w maju 2018 r. przymierzyła się do budżetu na przyszłą perspektywę. Wstępnie Polska ma dostać 72,7 mld euro z funduszy spójności, o blisko 13 proc. więcej niż w bieżącej perspektywie. Także Europejski Bank Inwestycyjny wciąż jest zainteresowany wspieraniem rozbudowy infrastruktury transportowej, w tym kolejowej w naszym kraju. Przygotowani są także wykonawcy. – Mają potencjał do budowy kolei dostosowanych do prędkości do 250 km/h – zapewnia Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Linie kolejowe, np. Centralna Magistrala Kolejowa, dostosowywane są do takich prędkości. – Technologicznie i konstrukcyjnie nie różnią się one znacząco od linii dostosowanych do maksymalnej prędkości 160 km/h – podkreśla Renata Modrak, dyrektor pionu transportu Multiconsult Polska. – Nie widzimy trudności w realizacji technicznej takich inwestycji. Co więcej, sporo wykonawców infrastruktury torowej w swoim portfolio ma realizacje w zakresie wyższych prędkości.
Polskie zaplecze
Dyrektor pionu transportu Multiconsult Polska wskazuje, że w przypadku kolei dużych prędkości wymagana jest nieco inna geometria toru (np. łuki muszą być łagodniejsze), ale główne różnice dotyczą systemów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta