Uwaga: maszynista pilnie poszukiwany
Kadry | Kolejom brakuje rąk do pracy. W tle toczy się spór, kto zapłaci za kształcenie pracowników robert przybylski
Urząd Transportu Kolejowego szacuje, że brakuje tysiąca maszynistów. Jak wynika z jego danych, na koniec drugiego kwartału 2019 r. ponad 18 tys. osób posiadało uprawnienia do prowadzenia pojazdu kolejowego (maszyniści i prowadzący pociągi lub pojazdy kolejowe). Było to o 150 osób więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku.
Jednak prawie 3 tys. osób zajmujących się prowadzeniem pojazdu kolejowego miało co najmniej 60 lat. Stanowi to 16,5 proc. wszystkich mających takie uprawnienia.
Luka pokoleniowa
W ostatnich trzech latach średnio 700 osób rocznie zdawało egzamin dający świadectwo maszynisty. W 2018 r. egzamin na licencję maszynisty zdało ponad tysiąc osób. Tymczasem uprawnienia emerytalne (po ukończeniu 60 lat) nabyło w ubiegłym roku ponad 800 osób.
– W związku z tym istnieje ryzyko braku zastępowalności pokoleń, gdyż do zawodu wchodzi mniej osób, niż może z niego odejść. W praktyce bardzo wielu maszynistów po osiągnięciu wieku emerytalnego pozostaje w zawodzie, o ile pozwala im na to zdrowie – podkreśla Tomasz Frankowski, rzecznik Urzędu Transportu Kolejowego (UTK).
Biorąc pod uwagę strukturę wieku maszynistów (dane z drugiego kwartału 2019 r.), najliczniejszą grupę stanowią maszyniści, którzy ukończyli 55...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta