Rewolucja w transporcie lądowym czy tylko ślepy tor
Hyperloop | Polskie spółki mają własny pomysł, jak powinny wyglądać koleje niskich ciśnień robert przybylski
Koleje niskich ciśnień (KNC), zwane też hyperloop, przyciągnęły uwagę deklaracjami, że umożliwią podróże – w konkurencyjnej cenie – na poduszce magnetycznej z prędkością 1200 km/h. Zdobyły na inwestycje setki milionów dolarów. Virgin Hyperloop One zebrał 300 mln dolarów, a Hyperloop Transportation Technologies jedną trzecią tej kwoty. Założony w 2016 r. holenderski startup Hardt Hyperloop ma do dyspozycji tylko 8 mln euro, ale za to wśród członków wspierających konsorcjum znajduje się DB Engineering & Consulting.
W grze są także polskie spółki, które mają własny pomysł, jak powinny wyglądać KNC. Hyper Poland dysponuje nieco ponad połową sumy (większość z NCBiR), jaką ma holenderski konkurent, Euroloop zaś jedynie jej ułamkiem.
Co to jest KNC
Inwestorzy otworzyli sakiewki, ale do opracowania standardów i norm KNC daleko. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w raporcie o KNC podaje kilka możliwych koncepcji i konfiguracji takich kolei (np. unosząca się dzięki lewitacji magnetycznej lub poruszająca się na kołach). Ten drugi typ może mieć napęd liniowy lub na koła, z zasilaniem wewnętrznym albo zewnętrznym.
Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii jest liderem konsorcjum realizującego projekt „Potencjał rozwoju i wdrażania...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta