Internet szansą dla eksporterów
Obecnie online odpowiada za ok. 30 mld zł polskiego eksportu. Za kilka lat ta kwota może wzrosnąć nawet kilkakrotnie, ale firmom trzeba w tym pomóc. piotr mazurkiewicz
Polski handel internetowy rozwija się błyskawicznie, ale wciąż rodzimi sprzedawcy stawiają głównie na szukanie klientów w kraju. Z raportu PwC dla Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, do którego dotarła „Rzeczpospolita", wynika, że tylko ok. 4 proc. polskich firm prowadzi sprzedaż internetową do innych krajów, przy średniej unijnej 7 proc.
Autorzy raportu podkreślają, że samo zniwelowanie barier zidentyfikowanych przez przedsiębiorców jako utrudniające rozwój e-eksportu mogłoby w długiej perspektywie zwiększyć liczbę takich firm do 16 proc. Tym samym wartość polskiego e-eksportu zwiększyłaby się o 400 proc., do ok. 110 mld zł.
Szansa na boom
Barier jednak nie brakuje. Ankietowani na potrzeby raportu przedsiębiorcy wskazują głównie brak kapitału na inwestycje niezbędne, aby móc w pełni korzystać z szans dawanych przez cyfrowy eksport. Często wskazywane są też problemy ze znajomością prawa na innych rynkach, kosztowna promocja czy droga obsługa reklamacji i zwrotów.
Mimo to firmy widzą potencjał w takim sposobie na poszerzanie bazy klientów. – Z naszych badań wynika, że niemal połowa przedsiębiorstw w Polsce prowadzących już działalność e-commerce na rynku krajowym planuje rozpoczęcie sprzedaży za granicę przy wykorzystaniu kanałów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta