Kiedy przy sporządzaniu sprawozdania należy zaangażować eksperta
Każdy podmiot przed sporządzeniem sprawozdania finansowego powinien sprawdzić czy posiada odpowiednie kompetencje, kwalifikacje i zasoby kadrowe niezbędne do jego prawidłowego przygotowania.
Jeżeli przy sporządzaniu sprawozdania wystąpią istotne kwestie bądź szacunki wymagające specjalistycznej wiedzy, np. z zakresu szacowania rezerw aktuarialnych, wyceny nieruchomości, wycen praw autorskich, znaków towarowych, obmiarów inwentaryzacyjnych lub przepisów prawa, to najpierw musimy upewnić się czy posiadamy specjalistyczną wiedzę w tym zakresie. W przypadku, w którym nie posiadamy takiej wiedzy i nie mamy zapewnionego dostępu do niej, kierownik jednostki ma obwiązek powołania zewnętrznego eksperta w danej dziedzinie. Wynik jego pracy będzie następnie wykorzystany przez jednostkę przy sporządzaniu sprawozdania finansowego.
Odpowiedzialność kierownika jednostki
Na kierowniku jednostki spoczywa odpowiedzialność czy osoba sporządzająca sprawozdanie finansowe i jej zespół posiadają niezbędne umiejętności, kompetencje oraz doświadczenie w zakresie wymaganej w danej sytuacji wiedzy specjalistycznej. Jeśli takiej wiedzy specjalistycznej nie posiadają, kierownik jednostki jest też odpowiedzialny za to, żeby umożliwić zespołowi dostęp do ekspertów zewnętrznych. Zatem bezpośrednio na osobie sporządzającej sprawozdanie finansowe, a pośrednio na kierowniku jednostki spoczywa odpowiedzialność za jego prawidłowość w zakresie posiadania wiedzy specjalistycznej lub zapewnienie dostępu do niej przez powołanie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta