Rada gminy może interpretować studium
Sprzeczność planu miejscowego ze studium skutkuje jego nieważnością. Nie oznacza to jednak, że rada gminy nie dysponuje pewną swobodą w interpretacji postanowień studium.
Głównymi instrumentami planowania przestrzennego na szczeblu gminnym są studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Studium jest aktem planistycznym o charakterze wewnętrznym – jego postanowienia nie wiążą jednostek nie podległych organizacyjnie gminie i nie wpływają na możliwość zagospodarowania danego terenu. Każda gmina musi obowiązkowo uchwalić studium dla całego swojego terenu. Artykuł 9 ust. 5 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 741 z późn. zm; dalej: u.p.z.p.) wprost stanowi, że studium nie jest aktem prawa miejscowego.
„Studium nie ma mocy aktu powszechnie obowiązującego. Określa – jako akt planistyczny – jedynie politykę przestrzenną gminy i wiąże wewnętrznie organy gminy w ich planach przy sporządzaniu projektów planów miejscowych. Jako akt kierownictwa wewnętrznego określa więc tylko kierunki i sposoby działania organów i jednostek pozostających w systemie organizacyjnym aparatu gminy przy sporządzaniu projektu przyszłego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Studium stanowi więc jeden z etapów poprzedzających uchwalanie planu i nie może, w żadnym przypadku, stanowić podstawy do wydawania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu" – wyrok WSA w Warszawie z 13 września 2019 r., IV SA/Wa...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta