Zielona energia dla polskiej kolei
Do końca dekady 85 proc. energii zużywanej przez przewoźników kolejowych w Polsce będzie pochodzić z odnawialnych źródeł.
Wśród przedsiębiorców ankietowanych na zlecenie Fundacji ProKolej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) 78 proc. jest zdania, że transport kolejowy szybciej od drogowego osiągnie neutralność klimatyczną, a co drugi respondent uważa, że kolej to najbardziej ekologiczny środek transportu.
Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej, wskazuje na niekorzystny miks energetyczny, który jest obecnie dostarczany kolei: 80 proc. wykorzystywanego przez nią prądu jest wytwarzane ze źródeł nieodnawialnych, przede wszystkim z węgla. – Dlatego trzeba bardzo mocno stawiać na OZE – podkreśla.
Kolej w Polsce już przystąpiła do ograniczania swojego śladu węglowego. Krajowa branża kolejowa powołała Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK) skupiające kilkadziesiąt podmiotów odpowiedzialnych za 95 proc. krajowej konsumpcji energii elektrycznej na kolei. Celem tej inicjatywy jest zwiększenie efektywności energetycznej transportu kolejowego, a co za tym idzie – także jego konkurencyjności, przy jednoczesnym zniwelowaniu negatywnego wpływu na środowisko.
Od 2019 r. CEEK realizuje Program Zielona Kolej, który zakłada, że w 2030 r. 2,5 TWh, czyli 85 proc. energii trakcyjnej zużywanej obecnie przez sektor kolejowy, będzie pochodziło z OZE, co z kolei przełoży się na redukcję emisji dwutlenku węgla o 8 mln ton. Docelowo całość energii trakcyjnej zużywanej na kolei ma pochodzić...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta