Podwyżki cen paliwa i energii elektrycznej dla samorządów a rozwój niskoemisyjnego transportu
W ostatnich tygodniach kolejni operatorzy transportu miejskiego informują o drastycznych podwyżkach cen paliw płynnych i energii elektrycznej, jakie oferowane są w przetargach na 2022 r.
W porównaniu z cenami zakontraktowanymi dwa lata temu paliwa i energia elektryczna drożeją o ok. 50 proc., a w skrajnych przypadkach nawet o 70 proc. Władze miast i przewoźnicy z dużymi obawami planują budżety na transport publiczny. Tak dynamiczne zmiany kosztów z pewnością wpłyną na kolejne postępowania przetargowe, ale czy zmienią niskoemisyjną rewolucję?
Wymiana taboru
Kraków, Poznań, Warszawa, Wrocław czy Jaworzno systematycznie wdrażają do swoich zasobów tramwajowych i autobusowych coraz nowocześniejsze pojazdy, wyposażone m.in. w energooszczędne systemy napędowe, nieraz uzupełnione o dodatkowe układy odzysku energii. W ich ślady idą miasta z całej Polski.
Nic w tym dziwnego. Mechanizmy wsparcia dla samorządów, które inwestują w ekologiczny tabor: autobusy elektryczne i trolejbusy, tramwaje i pociągi podmiejskie, działają bardzo dobrze. Miasta mogą liczyć na dofinansowania na poziomie nawet 85 proc. Z kolei...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta