Kierowców i firmy przewozowe kontrolują dwa urzędy
Kierowcy, przewoźnicy i przedsiębiorcy używający pojazdów na własny użytek muszą się liczyć z częstymi kontrolami. Inspektor transportu drogowego sprawdza długość prowadzenia pojazdu, a inspektorzy pracy – ustalone harmonogramy, ewidencję czasu pracy i wykresówki z tachografów
Już w przyszłym roku podwoi się liczba inspektorów transportu drogowego, a w 2012 r. kontrolerzy wezmą pod lupę co 25 dzień pracy kierowcy. Zmiany te wymuszają na nas bowiem unijne przepisy. Dziś kontroli jest jeszcze czterokrotnie mniej, a przeprowadzają je Inspekcja Transportu Drogowego oraz Państwowa Inspekcja Pracy. Ostatnia bada czas pracy kierowców zatrudnionych na umowę o pracę, a pierwsza – czas prowadzenia auta.
Co jest powodem częstszych kontroli kierowców? Przede wszystkim zbyt długi czas prowadzenia pojazdów, w tym brak krótkich odpoczynków i obowiązkowych dłuższych przerw. Inspekcja pracy wykrywa też takie nieprawidłowości, jak: złe systemy czasu pracy, nieprawidłowe okresy rozliczeniowe, brak dobowych i tygodniowych odpoczynków oraz nierzetelnie sporządzana ewidencja czasu pracy.
Dziś omawiamy krok po kroku przebieg kontroli inspektorów transportu drogowego oraz pracy. Podajemy, co i jak sprawdzają oraz jakie mogą nakładać kary.
Kontroler zatrzyma światłem lub lizakiemInspektor transportu drogowego podczas kontroli na szosie musi być umundurowany (kolor ciemnozielony). Ponadto ma mieć legitymację służbową i znak identyfikacyjny i używać oznakowanego pojazdu służbowego. Może wydawać kierowcy polecenia i sygnały zarówno znajdując się na szosie, jak i w pojeździe.
Jeżeli widoczność jest wystarczająca,
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta