Nowość konstytucyjna – spór kompetencyjny
O tym, czy Trybunał Konstytucyjny może określić przesądzająco, jakie uprawnienia w dziedzinie prowadzenia polityki zagranicznej oraz w sferze obronności państwa należą do prezydenta RP, a jakie do Rady Ministrów i premiera – pisze profesor Uniwersytetu Warszawskiego
Trybunał Konstytucyjny, poza orzekaniem w kwestii zgodności z konstytucją aktów normatywnych, takich jak ustawy, umowy międzynarodowe i niektóre uchwały parlamentu, oraz zgodności aktów niższych rangą z ustawami i konstytucją, ma w swojej właściwości także rozstrzyganie sporów kompetencyjnych pomiędzy centralnymi, konstytucyjnymi organami państwa. Są nimi, na przykład, prezydent RP, Rada Ministrów, Krajowa Rada Sądownictwa, Senat, Najwyższa Izba Kontroli. Nie jest zaś wojewoda, ponieważ nie jest organem centralnym, mimo że jego istnienie przewidziane jest w konstytucji, ani też Państwowa Inspekcja Pracy, bo choć jest organem centralnym, konstytucja o niej milczy.
Z kompetencjami nie należy mylić unormowań określających w sposób ogólny położenie ustrojowe danego organu
Spór między tymi organami dotyczyć musi kompetencji....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta