Ubiegający się o dotacje mogą mieć problemy z VAT
Przedsiębiorcy otrzymujący dotacje mają kłopoty z VAT. Pojawia się pytanie, czy koszt tego podatku może być pokryty dotacją, kiedy od dotacji trzeba zapłacić VAT oraz czy można go odliczyć przy zakupie dotowanych środków trwałych
Rafał PulsakowskiKarina Bogdał
Wszystkie trzy kwestie budzą sporo wątpliwości, mimo że firmy korzystają z funduszy unijnych już od 2004 r.
Czy VAT może być pokryty dotacją
Ten problem dotyka podatnika na etapie ubiegania się o dotację. Obowiązujące zasady zaliczania VAT do kosztów kwalifikowanych projektu określają rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE):∑ nr 1080/2006 – dla wydatków finansowanych z Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz ∑ nr 1081/2006 – dla wydatków finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ich zapisy zostały wprost przeniesione do krajowych wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków opracowanych dla poszczególnych programów operacyjnych.
Zgodnie z podstawową regułą VAT może być uznany za koszt kwalifikowany jedynie wówczas, gdy zostanie rzeczywiście i ostatecznie poniesiony, a beneficjent nie ma prawnej możliwości jego odzyskania, np. odliczenia od podatku należnego.
Możliwość ta oceniana jest oczywiście na podstawie ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej ustawa o VAT). Zatem gdy VAT nie został faktycznie odzyskany, ale według ustawy istniała taka możliwość, koszt podatku pozostanie wydatkiem niekwalifikowanym, a więc niefinansowanym (w odpowiedniej części) dotacją.
Prawo do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta