Deweloper odbiera za klienta
Przesądzenie z góry w umowie kupna mieszkania, że nie ma ono wad, lub umieszczenie zapisu, że jeśli klient nie stawi się w wyznaczonym terminie po odbiór mieszkania, to sprzedający może je jednostronnie odebrać także w jego imieniu – to najczęstsze przewinienia deweloperów wobec klientów
Za szczególnie niebezpieczne Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) uważa te postanowienia, które przewidują, że w razie niestawienia się konsumenta w wyznaczonym terminie w celu protokolarnego odbioru nieruchomości deweloper jest uprawniony do jednostronnego jej odbioru oraz stwierdzenia, że wybudowana przez niego nieruchomość jest zgodna z umową.
W umowach zamieszczane są zastrzeżenia, że takie działanie jest jednoznaczne z wykonaniem przez dewelopera umowy. Sprzedający sporządzają również jednostronnie protokół, który traktowany jest jak protokół odbioru podpisany przez obie strony.
– Formułowanie tego typu postanowień wydaje się być stwarzaniem deweloperowi podstaw czy zbyt daleko idących uprawnień do dokonywania interpretacji umowy – mówi Kamila Kurowska z biura...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta