Meandry sztuki malującego rzeźbiarza
Zbigniew Pronaszko przypomniany
O Zbigniewie Pronaszce trafnie napisał w 1921 roku zaprzyjaźniony z nim Witkacy: „klasyczny przykład malującego rzeźbiarza”. Artysta nigdy rzeźby nie studiował, choć myślenie bryłą miał we krwi. Jego najsłynniejsze prace malarskie cechuje charakterystyczna geometryczna deformacja, zakłócenie tradycyjnej perspektywy, przestrzenność, wreszcie ograniczenie kolorystyki do wąskiej gamy barw.
Historia polskiej sztuki zapamiętała go przede wszystkim jako formistę. A tymczasem kubizujące formy dominowały w malarstwie Pronaszki (1885 – 1958) tylko przez kilka lat. Inicjator i teoretyk pierwszego polskiego ugrupowania awangardowego zaczynał jako...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta