Woziła drzewo, teraz wozi turystów
Wprawdzie do Białowieży nie można już dojechać koleją, ale za to Puszczę Białowieską można oglądać z wagoników kolejki wąskotorowej. Z rozbudowanej kiedyś sieci puszczańskich kolejek używane są obecnie dla celów turystycznych tylko dwie linie. Podróż ciuchcią w pobliżu ostatniego naturalnego lasu w Europie dostarczyć może wielu wrażeń.
Budowę kolejek wąskotorowych w Puszczy Białowieskiej rozpoczęto w 1916 roku, po zajęciu tych terenów przez armię niemiecką. Niemcy potrzebowali drewna, wybudowali nawet w Białowieży i kilku innych puszczańskich miejscowościach tartaki i stolarnie, a w Hajnówce fabrykę półproduktów chemicznych z drewna.
Po zakończeniu I wojny światowej państwo polskie rozbudowywało sieć leśnych kolejek. W 1939 roku ich łączna długość sięgnęła 360 km. Eksploatację puszczańskich wąskotorówek zakończono w 1992 roku.
Nadleśnictwo Hajnówka wykorzystuje teraz dwie linie, by...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta