Jak skutecznie uczyć i pobudzać do samodzielnego wysiłku
Współczesne spojrzenie na szkolenia oznacza przeniesienie środka ciężkości na uczącego się – stąd możemy mówić częściej o samodzielnym uczeniu się, a nie o nauczaniu
W związku z tym proces edukacyjny, który ma wspierać uczenie się osób, musi uwzględniać zarówno indywidualne różnice i potrzeby, jak i właściwą rolę osoby realizującej ten proces. Istotą tej roli nie jest nauczanie, instruowanie czy oddziaływanie, ale pomaganie w zrozumieniu konkretnych sytuacji, w przyjęciu innej perspektywy, w rozwinięciu umiejętności.
Istotą wspierania uczenia się jest zatem umiejętność tworzenia odpowiedniego środowiska uczenia się oraz przestrzeni do samodzielnego wysiłku, który można nazwać tworzeniem sytuacji edukacyjnej sprzyjającej uczeniu się pojedynczych osób i grupy uczestniczącej w szkoleniu (patrz ramka).
Przedsiębiorca może pomóc
Faktem jest, że na tym etapie pracy większość czynników sukcesu szkolenia leży po stronie firmy szkoleniowej, która bazując na swoich kompetencjach i wiedzy oraz mając dane diagnozy potrzeb, opracowuje i realizuje program.
Są jednak także czynniki, za które może być współodpowiedzialna firma zamawiająca szkolenie:
- udostępnienie właściwych danych do diagnozy potrzeb, na podstawie których możliwe jest rzeczywiste zaprojektowanie adekwatnych szkoleń;
- określenie zarówno celów, jak i roli poszczególnych uczestników procesu, dzięki czemu każda ze stron jest wtedy świadoma oczekiwanego rezultatu oraz swoich...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta