System alarmowy zwiększa wartość budynku albo jest amortyzowany osobno
Przedsiębiorca instaluje alarm po to, aby chronił siedzibę jego firmy. Jest to więc wydatek związany z działalnością i może być kosztem podatkowym
Ale jak go rozliczyć? Jest kilka możliwości.
Podatkowa kwalifikacja wydatków związanych z instalacją systemu alarmowego bądź też telewizji przemysłowej zależy przede wszystkim od tego, czy firma kupująca te dobra jest właścicielem budynku, w którym są one montowane, czy też inwestuje w nieruchomości obce. Istotnym kryterium jest także wartość zakupów.
Zacznijmy od omówienia inwestycji w system bezpieczeństwa, zamontowany w budynku, który jest własnością firmy. Jeżeli takiego systemu wcześniej nie było, wydatki należy potraktować – co do zasady – jako ulepszenie środków trwałych. Nie jest to jedyna możliwość.
Tańsze od razu do kosztów
Zgodnie z art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej ustawa o CIT) środki trwałe uważa się za ulepszone w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, gdy suma wydatków, która powiększa ich wartość początkową, przekracza 3500 zł oraz gdy wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.
Jeżeli nakłady nie przekroczą tej kwoty, można je jednorazowo zaliczyć do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta