Jak wymieniać informacje handlowe, by nie naruszać prawa konkurencji
Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską zabrania jakiejkolwiek formy zmowy, która ograniczałaby konkurencję – przypominają adwokat oraz aplikantka radcowska z kancelarii prawnej Leśnodorski Ślusarek i Wspólnicy sp.k.
Stowarzyszenia przedsiębiorców są powszechną formą współpracy konkurentów działających na określonym rynku. Niektóry rodzaj informacji przekazywanych przez przedsiębiorców w ramach stowarzyszeń, choć często przyczynia się do zwiększania konkurencji, to w określonych sytuacjach wymiana informacji handlowych między nimi może być uznana za uczestniczenie w uzgodnionych praktykach ograniczających konkurencję (kartele). Tak może być w wypadku wymiany informacji identyfikujących wielkości sprzedaży konkurentów czy system stosowanych przez konkurentów cen (tzw. sensitive commercial information).
Trybunalskie orzecznictwo
Według utrwalonej linii orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS), gdy przedsiębiorcy wymieniają informacje, pozwalające dostosować ich zachowanie w celu uniknięcia bezpośredniej konkurencji między nimi, to taka wymiana informacji nie będzie zgodna z prawem konkurencji. Stanowisko ETS odnosi się również do wymiany informacji w ramach związków przedsiębiorców. Zgodnie bowiem z art. 81 ust. 1 traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE) zakazane są nie tylko wszelkie porozumienia między przedsiębiorstwami, ale też wszelkie decyzje związków przedsiębiorstw i wszelkie praktyki uzgodnione, które mogą wpływać na handel między państwami członkowskimi i których celem lub skutkiem jest...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta