Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Śpiewacy Brodzcy (Di broder zinger)

18 listopada 2008 | Żydzi polscy | Anna Kuligowska-Korzeniewska
Dzieci ze szkoły żydowskiej „Tarbur” w czasie zabawy purimowej, 1934 rok
źródło: Zbiory ŻIH
Dzieci ze szkoły żydowskiej „Tarbur” w czasie zabawy purimowej, 1934 rok
Wejście do Teatru Alkazar w Ogrodzie Saskim, w którym w latach 80. XIX wieku występowały żydowskie grupy teatralne
źródło: Zbiory ŻIH
Wejście do Teatru Alkazar w Ogrodzie Saskim, w którym w latach 80. XIX wieku występowały żydowskie grupy teatralne

W połowie XIX w. w galicyjskim mieście Brody piekarz Jakowke, odbywszy służbę wojskową w Wiedniu, zainaugurował występy w szynkach, restauracjach i winiarniach na wzór austriackich Volkssängerów czy też Tiroler Sängerów

Ten sposób zabawiania żydowskich gości (śpiewem, tańcem, deklamacjami) zyskał wielkie powodzenie, zwłaszcza kiedy repertuar tych występów wzbogacił wędrowny śpiewak i poeta Berl Broder. Śpiewacy Brodzcy zaczęli objeżdżać miasta i miasteczka Galicji, a następnie Królestwa Polskiego. W 1866 r. jedna z takich kompanii dotarła do Warszawy.

Najpierw występowała w sali na Grzybowie, ale została przegnana z powodu satyrycznych kupletów. Przeniosła się więc do nowo wybudowanego drewnianego teatrzyku na Nalewkach. Ulubieńcem publiczności był Kowka Dubieński, do którego uczniów zalicza się Izraela Grodnera. To z Grodnerem i jego kompanami Abraham Goldfaden utworzył zawodowy teatr żydowski, który wreszcie nie był imprezą okolicznościową.

Brak okładki

Wydanie: 8170

Spis treści
Zamów abonament