Warto nagradzać najlepszych
Ekonomiści są zgodni: polska gospodarka jest mało innowacyjna. I trudno polemizować z opiniami opartymi na liczbach. Tym bardziej warto wyróżniać tych najlepszych
O obliczu polskiej gospodarki decydują małe i średnie przedsiębiorstwa. Stanowią one 99,8 proc. firm działających w Polsce. Jednocześnie ponad połowa z nich (52 proc.) deklaruje, że ich głównym orężem na rynkowym polu bitwy jest konkurencyjna cena. To skuteczna strategia, przynajmniej jeśli chodzi o samopoczucie przedsiębiorców. W ankietach zebranych przez PKPP Lewiatan 51 proc. działających w Polsce firm uznaje, że jest bardziej konkurencyjna cenowo od swoich odpowiedników w krajach „starej” UE. Ten wynik nie jest oderwany od rzeczywistości. Polskie firmy oferują podobne usługi i produkty jak zachodnia konkurencja, a polscy pracownicy za podobną, często nawet lepszą pracę, zadowalają się mniejszym wynagrodzeniem.
Skupiając się na atrakcyjności cenowej, polskie firmy stawiają na złego konia. Współczesna gospodarka najbardziej wynagradza te firmy, organizacje i kraje, które budują swoją pozycję opartą na wiedzy, za którą idą jakość i innowacyjność. Tyle że taka działalność niesie za sobą ryzyko – w szczególności dla małych i średnich firm.
Liderzy innowacyjności
Ranking „Kamerton innowacyjności 2008” stworzony przez PKPP Lewiatan przy współpracy „Rzeczpospolitej”, BRE Banku i DnB pokazuje liderów innowacyjności w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta